De traditionele muziekindustrie, die zich kenmerkte door een redelijk gesloten marktstructuur en platenmaatschappijen die domineerden, heeft door de opkomst van digitalisering plaats gemaakt voor een ‘nieuwe’ muziekindustrie. De macht van platenmaatschappijen in de markt is gereduceerd, omdat nu zowel gevestigde als opkomende artiesten in staat zijn zelfstandig op professioneel niveau te opereren. Aangezien artiesten tegenwoordig zelfstandig aan hun carrière kunnen werken en de toetredingsdrempels tot de muziekindustrie zijn verlaagd, wordt er gesproken van democratisering. Deze democratisering heeft echter niet alleen implicaties voor de muziekindustrie zelf, maar ook voor de rol van de artiesten werkende in deze industrie. Het onderzoek focust zich op een specifieke groep artiesten werkende in de muziekindustrie, namelijk autonome Nederlandse dj’s. Zelfstandige dj’s zouden tegenwoordig te maken hebben met meer taken dan voorheen, omdat ze nu zelf de verantwoordelijkheid dragen voor hun eigen carrière. Hoewel de wetenschappelijke literatuur zich tot nu toe voornamelijk heeft gefocust op de veranderingen in de muziekindustrie, focust dit onderzoek zich op de ervaringen van de dj´s werkende in deze industrie. Want hoe ervaren zij deze verandering? Ervaren zij de rol van een culturele ondernemer? Hoe geven zij invulling aan hun social media kanalen? Op welke manieren doen zij aan self-branding door middel van social media? Dit zijn allemaal vragen die dit onderzoek tracht te beantwoorden. Het doel van het onderzoek is om de ervaringen en handelingspatronen van Nederlandse dj’s in het gebruik van social media voor self-branding in kaart te brengen. Om de bovenstaande vragen te beantwoorden zijn er diepte-interviews afgenomen met autonome Nederlandse dj’s werkende in de muziekindustrie. Het onderzoek is uitgevoerd middels een kwalitatieve thematische analyse. De onderzoeksresultaten wijzen uit dat de autonome Nederlandse dj’s de rol van een cultureel ondernemer ervaren, social media voornamelijk beschouwen als promotiemiddel en de respondenten via diverse social media kanalen proberen een korte en bondige berichtgeving te hanteren met een persoonlijke twist. Met deze berichten trachten de dj’s de doelgroep op de hoogte te houden van hun activiteiten en de hoogtepunten uit hun carrière. Daarnaast zetten ze social media ook (onbewust) in voor de specifieke promotiestrategie self-branding. Voor self-branding benadrukken ze hun persoonlijkheid op social media en werken de respondenten aan het vergroten van hun zichtbaarheid op social media.

, , , , , , ,
W.M.H. Ribbens, A.F.M. Krijnen
hdl.handle.net/2105/34653
Media en Cultuur
Erasmus School of History, Culture and Communication

S. Pieter. (2016, June 21). Dj’s and the sound of social media. Media en Cultuur. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/34653