Deze master thesis onderzoekt de manier waarop seksualiteit wordt gerepresenteerd in de vier vrouwentijdschriften Margriet, Libelle, Viva en Flair in een periode van 1965 tot 2015. In de jaren zestig vindt in Nederland een seksuele revolutie plaats die ertoe leidde dat er in de maatschappij meer ruimte kwam voor seksualiteit. Vijftig jaar later lijken alle taboes op het gebied van seksualiteit te zijn doorbroken. In media kan tegenwoordig alles worden besproken op het gebied van seksualiteit. Maar hoe heeft zich dit in deze vijftig jaar ontwikkeld? Dit onderzoek draagt bij aan het beantwoorden van deze vraag door de ontwikkeling hiervan in vrouwentijdschriften te onderzoeken. Tijdschriften zijn een vorm van massamedia en hebben een belangrijke rol in het representeren van ideologieën, waarden en wereldbeelden. Tijdschriften hebben daarmee ook invloed op de constructie van seksualiteit in de maatschappij. Het onderzoek is uitgevoerd middels een discoursanalyse geïnspireerd op de ideeën van filosoof Michel Foucault. Er is hierbij gekeken naar de manier waarop bepaalde discoursen en ideeën tot stand kwamen en hoe deze door de tijd heen zijn veranderd in vrouwentijdschriften. Media als vrouwentijdschriften spelen een grote rol in het representeren van een bepaalde werkelijkheid. De discoursen die uit dit onderzoek naar voren zijn gekomen laten zien hoe de vrouwentijdschriften seksualiteit op een bepaalde manier representeren. Uit het onderzoek komen twee dominante discoursen naar voren die de gehele onderzoeksperiode blijven bestaan. Het eerste dominante discours is heteroseksualiteit en monogame seksualiteit als de norm. In de gehele onderzoeksperiode blijft er een norm voor seks terugkomen, namelijk: het gebeurt tussen een man en een vrouw en binnen een liefdesrelatie. Dit discours wordt in stand gehouden door vier strategieën: seksualiteit en liefde, homoseksualiteit, vreemdgaan en anticonceptie. Het tweede dominante discours dat uit het onderzoek naar voren kwam is seksualiteit als intimiteit. In dit discours worden vooral de intieme en fysieke kanten van seksualiteit besproken. Ook dit discours wordt in stand gehouden door verschillende strategieën: inhoudelijk over seks, wat is goede seks?, masturberen en seksuele fantasieën en afwijkende seksualiteiten. Binnen de acht strategieën vinden ontwikkelingen en verschuivingen plaats. Seksualiteit kan steeds openlijker worden besproken en er wordt steeds meer mogelijk op seksueel gebied. Wel is een duidelijk verschil te zien tussen de Viva en Flair, welke seksualiteit heel open bespreken en de Margriet en Libelle, waarbij het bespreken van seksualiteit steeds meer naar de achtergrond verdwijnt.

, , , ,
A.F.M. Krijnen, B.C.M. Kester
hdl.handle.net/2105/34662
Media en Cultuur
Erasmus School of History, Culture and Communication

L. Weggemans. (2016, June 20). 50 jaar seksualiteit in vrouwentijdschriften. Media en Cultuur. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/34662