In 2014 zorgde de uitbraak van een virus in West-Afrika voor een wereldwijde crisis. De ontwikkeling van de gebeurtenissen rondom de infectieziekte ebola hemorragische koorts hebben ervoor gezorgd dat de media mogelijk hebben deelgenomen aan een media-hype. Hieruit is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: “In hoeverre en op welke wijze berichten de Nederlandse kranten over de epidemie-uitbraak ebola in West-Afrika?” Dit onderzoek is gebaseerd op een kwantitatieve inhoudsanalyse waarbij zes Nederlandse kranten van januari 2014 tot en met december 2014 zijn bestudeerd waarvan 683 artikelen handmatig zijn gecodeerd. De studie richt zich op de wijze waarop de media verschillende nieuwswaarden en frames gebruiken in hun berichtgeving over een nieuwe ziekte en zich daarbij baseren op externe bronnen, zoals gezondheidsorganisaties en wetenschappelijke experts. Daarbij zijn de kranten opgesplitst in kwaliteitskranten en populaire kranten en is er gekeken naar de verschillen in de berichtgeving over ebola. Het onderzoek toont aan dat de berichtgeving enkele nieuwsgolven kenden tijdens de tweede, zogenaamde piekperiode, en dat deze media-hype door key-events zoals de uitbraak van de ziekte veroorzaakt werd. De berichtgeving was te allen tijde alarmerend met name wanneer er sprake was van westerse besmettingen of slachtoffers. Daarnaast bleek er geen groot verschil te zijn tussen de kwaliteitskranten en de populaire kranten in hun berichtgeving over ebola. De berichten van de populaire kranten wekken een alarmerendere indruk dan de berichten van de kwaliteitskranten. Tenslotte blijkt de berichtgeving over ebola voornamelijk gebaseerd te zijn op de WHO en overheidsbronnen, maar meerdere bronnen worden belangrijk zodra andere nieuwswaarde, zoals nabijheid, een rol gaan spelen. De kwaliteitskranten baseren hun berichtgeving meer op bronnen dan de populaire kranten.

, , , ,
P.C. Ruigrok, J. Jansz
hdl.handle.net/2105/34669
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

V. Vulević. (2016, May 31). Ebola in het nieuws. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/34669