In deze scriptie is met behulp van empirische data van de Studentenmonitor onderzoek gedaan naar het effect van het hebben van een bijbaan op studeren. Zowel de studieresultaten als de studievoortgang zijn in het onderzoek betrokken. Er is gecontroleerd voor een aantal persoonlijke- en studie gerelateerde kenmerken. Ook is een methode toepast om de gevoeligheid van de coëfficiënt te onderzoeken indien de selectie op geobserveerde en niet geobserveerde variabelen gelijk wordt verondersteld. De schattingen laten zien dat een toename in het aantal uur werken per week een negatieve invloed heeft op zowel het gemiddelde tentamenresultaat als de studievoortgang. Uit het onderzoek is gebleken dat bij studenten met een bijbaan vanaf drie of vier dagen in de week, mogelijk een waarneembaar effect kan worden opgemerkt in de studieresultaten en studievoortgang. De implicatie van deze bevinding is dat studenten tijdens hun studie kunnen kiezen voor een kleine bijbaan, maar voor grote inkomensbehoeften beter de voorkeur kunnen geven aan een studielening

Webbink, H.D.
hdl.handle.net/2105/35069
Business Economics
Erasmus School of Economics

Teunissen, Y. (2016, September 6). De Werkende student; Een Onderzoek naar de Invloed van het hebben van een Bijbaan op Studeren. Business Economics. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/35069