In deze masterscriptie wordt competentiegericht onderwijs geanalyseerd op basis van het raamwerk dat door onderwijsfilosoof Gert Biesta is ontwikkeld. Binnen dit raamwerk wordt onderscheid gemaakt tussen drie functies van onderwijs, namelijk kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming. Geanalyseerd is in hoeverre en op welke wijze competentiegericht onderwijs invulling geeft aan deze drie functies van onderwijs. Uit de analyse komt naar voren dat deze onderwijsvorm doorschiet in het kwalificeren en socialiseren van studenten, en tekortschiet in de persoonsvorming. Dit betekent dat studenten gedisciplineerd en genormaliseerd worden om succesvol een beroep uit te voeren en onderdeel te zijn van een sociale sfeer en gemeenschap, maar dat ze geen ruimte krijgen om zich op een eigenstandige, unieke wijze te vormen. Geadviseerd wordt om competenties, de bouwstenen van deze onderwijsvorm, vanuit meerdere uitgangspunten en op een andere wijze te organiseren.

prof. dr. L.M. Huijer, dr. T.K.A.M. de Mey
hdl.handle.net/2105/35967
Erasmus School of Philosophy

Muhammed Emin Akbas. (2016, August 22). Competentiegericht onderwijs in het hoger beroepsonderwijs. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/35967