Dit onderzoek is onderdeel van de Master Media & Cultuur van de Erasmus Universiteit van Rotterdam. In deze thesis is onderzoek gedaan naar de beweegredenen van de lezers van Scandinavische thrillers om de boeken uit dit genre te lezen, waarbij de volgende onderzoeksvraag gesteld is: Wat zijn de beweegredenen van lezers van Scandinavische thrillers om boeken uit dit genre te lezen en in hoeverre komen hun interpretaties van dit genre overeen met de frames uit de media? De afgelopen decennia is de populariteit van de Scandinavische thriller in een stroomversnelling geraakt en zijn er door verschillende mediacritici en mediaprofessionals uitspraken gedaan over wat de redenen kunnen zijn voor de stijgende populariteit van het genre. Diepgaand respondentie-onderzoek door wetenschappers is hierbij echter uitgebleven. Deze thesis tracht een bijdrage te leveren aan de vraagstukken rondom de groeiende populariteit van het genre door respondentie-onderzoek uit te voeren, aan de hand van semigestructureerde diepte-interviews. Door het gebruik van deze methode is achterhaald dat het lezerspubliek van de Scandinavische thriller gecharmeerd is van de schrijfstijl van de Scandinavische auteurs, het psychologische karakter dat de auteurs verwerken in hun verhalen en de kritische noot die verweven is in de boeken. Verder is onderzocht in hoeverre de interpretaties van de lezers over dit genre overeenkomen met de vooropgestelde frames van mediacritici en mediaprofessionals. Waarbij aangetoond is dat een aantal van deze frames onderkend worden door de respondenten, zoals de gelijkwaardigheid tussen man en vrouw en de mysterieuze aard die het landschap en de omgeving met zich meebrengen. Hoewel soortgelijke frames onderkend worden door zowel mediacritici als mediaprofessionals is uit onderzoek gebleken dat de invloed van mediacritici en mediaprofessionals in mindere mate doorslaggevend is in het uiteindelijke keuzeproces van de lezers, maar dat de echte waarde gehecht wordt aan de mening van mensen die dichter bij het lezerspubliek staan. Uit onderzoek is verder ook gebleken dat typerende kenmerken van de Scandinavische thriller en de frames die hierbij aangedragen worden ervoor zorgen dat de Scandinavische thriller meer gewaardeerd wordt dan andere misdaadromans. Het onderzoek heeft door middel van het combineren van wetenschappelijke literatuur, inzichten vanuit de media en voornamelijk de visie van de lezers zelf, uitgewezen wat de belangrijkste aspecten zijn van Scandinavische thrillers en wat veronderstelt dat dit genre de aankomende jaren alleen maar aan populariteit zal winnen.

, , , ,
M.N.M. Verboord, J.M. Engelbert
hdl.handle.net/2105/36522
Media en Cultuur
Erasmus School of History, Culture and Communication

Y.I. Horselenberg. (2016, September 20). De Scandinavische thriller, de stem van sociaal-culturele kritiek in het Noorden. Media en Cultuur. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/36522