Abstract Holocaust Herinneren 2.0 Het cultureel geheugen wordt gedragen door tradities en symbolen, zoals literatuur, herdenkingen en monumenten. Deze georganiseerde vormen van herinneren kenmerken het cultureel geheugen, wat uitdrukking krijgt in narratieven, de verhalen die herinneringen dragen. Hierbij is een synthese waar te nemen tussen het individuele en collectieve niveau van het cultureel geheugen. Middels sociaal-culturele achtergronden kunnen individuele leden van een sociale groep betekenis geven aan de narratieven, en dus aan de herinneringen van een collectiviteit, waardoor het cultureel geheugen gevormd wordt. Een voorbeeld van een dergelijk cultureel geheugen is het herinneren van de Holocaust in Nederland. Op het sociale netwerk Joods Monument kunnen bezoekers door middel van de Web 2.0-karakteristieken van de website gezamenlijk de Nederlandse Holocaustslachtoffers weer een gezicht geven en herdenken op narratieve wijze. Aangezien het herinneren van de Holocaust nog altijd veel aan de orde is in Nederland en de rol van de digitalisering steeds groter wordt in zowel het dagelijks leven als het herinneren, kijkt dit onderzoek naar de constructie van het Nederlandse cultureel geheugen van de Holocaust op het sociale netwerk Joods Monument. Middels een kwalitatieve inhoudsanalyse zijn 95 berichten van bezoekers geanalyseerd. Hiermee is inzicht verkregen in de constructie van de herinneringen op het sociale netwerk van het digitale monument. Uit deze analyse is gebleken dat drie dominante thema’s terug te zien zijn in de herinneringen op het sociale netwerk. Het leven voor, tijdens en na de oorlog wordt beschreven door de bezoekers van het Joods Monument om zodoende weer een gezicht te kunnen geven aan de Nederlandse Holocaustslachtoffers. Deze drie thema’s krijgen vorm door drie verschillende wijzen van herinneren. Middels het narratief van het levensverhaal van het slachtoffer, het feitelijke narratief en het herinneren buiten de website om worden persoonlijke ervaringen, verhalen en herinneringen toegevoegd aan het Joods Monument. Door de nadruk te leggen op de persoonlijke, individuele herinneringen, wordt de collectiviteit van deze herinneringen met betrekking tot de Holocaust beleefd. Deze uitingen van individuele herinneringen over het leven voor, tijdens en na de oorlog, vormen de collectiviteit, waardoor het cultureel geheugen van de Holocaust in Nederland vorm krijgt.

, , , ,
A.J.C. van der Hoeven, B.C.M. Kester
hdl.handle.net/2105/36907
Media en Cultuur
Erasmus School of History, Culture and Communication

Phebe ten Cate. (2017, January 23). Holocaust Herinneren. Media en Cultuur. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/36907