Abstract De elektronische muziekscene is de laatste jaren enorm in populariteit gegroeid en is sindsdien in tientallen subgenres versplinterd. Ondanks de relatief korte levensduur van de elektronische muziek zien we oude patronen uit de rock- en punkscene terug op het gebied van gender. De man-vrouwverdeling in de elektronische muziekscene is erg scheef. In dit onderzoek wordt er gekeken naar de manier waarop vrouwelijke DJ’s omgaan met de voor- en nadelen van het vrouw-zijn in een muziekscene die door mannen gedomineerd wordt. In de theorie wordt er eerst gekeken naar de aspecten van de punk- en rockscene. Vele aspecten van deze scene worden in onze cultuur als mannelijk gezien. Het gevolg hiervan is dat het voor vrouwen zeer lastig is om tot deze groep door te dringen. Dit zien we ook terug in de huidige elektronische muziekscene. Op basis van de literatuur kunnen we 4 belangrijke aspecten onderscheiden over gender en elektronische muziek. Het eerste aspect is technologie, er is namelijk veel technische kennis vereist om DJ te worden door het gebruik van verschillend soft- en hardware. Het tweede aspect is geluid, onderzoek wijst uit dat harde, sterk klinkende muziek met weinig vocalen als mannelijk wordt gezien. Het derde aspect is verzamelen, het is een mannelijke eigenschap om een verzameling op te bouwen die kennis en expertise vereist. Het opbouwen van een muziekverzameling zou daarom eerder door mannen gedaan worden. Het vierde aspect is lichaam, er ligt tegenwoordig een grote focus op het uiterlijk, met name voor vrouwelijke DJ’s. Hierdoor moeten bepaalde belangrijke keuzes gemaakt worden. Met behulp van diepte-interviews wordt er gekeken naar hoe vrouwelijke DJ’s in Nederland omgaan met deze aspecten en een positie voor zichzelf creëren. Hieruit bleek dat er tweedeling is waarin bepaalde vrouwen dagelijks worstelen met het feit dat zij niet serieus genomen worden of zelfs minder kansen krijgen om de top te bereiken. Een ander deel is trots op haar vrouwelijkheid en gebruikt deze ook in haar voordeel, zij heeft vertrouwen in haar eigen vaardigheden en kan daarom beter omgaan met tegenslagen.

, , , , , ,
A.J.C. van der Hoeven, A.F.M. Krijnen
hdl.handle.net/2105/36997
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Kristel van der Burgh. (2017, February 3). No girls allowed. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/36997