In dit onderzoek is in kaart gebracht welke factoren van invloed zijn op de participatie van middelbaar opgeleiden aan leven lang leren en worden er beleidsaanbevelingen gedaan om deze participatie te verhogen. Hierdoor kan een duurzame positie op de arbeidsmarkt worden verworven en behouden. Inzicht omtrent de deelname van middelbaar opgeleiden aan leven lang leren is belangrijk, omdat juist deze groep achterloopt in scholingsdeelname ten opzichte van hoger opgeleiden en de banen in het middensegment sterker onder druk staan als gevolg van onder andere automatisering en offshoring. Het volgen van post-initiële scholing kan hierin bijdragen, doordat mensen zich op deze manier wapenen tegen die onzekere arbeidsmarkt. Om te kunnen onderzoeken welke factoren van invloed zijn op de deelname van middelbaar opgeleiden aan leven lang leren, is een theoretisch kader geschetst. Hierbij zijn verwachtingen geformuleerd op micro-, meso- en macroniveau. Dit theoretisch kader is getoetst aan de hand van casussen uit de zorg- en welzijnssector.

, , ,
prof.dr. H.J.M. Fenger, prof.dr. C.W.A.M. van Paridon
hdl.handle.net/2105/37772
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Fase, J.M. (2017, April 21). Leven lang leren, mij een zorg?!. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/37772