Deze thesis onderzoekt de hype rondom Tiësto, de manier waarop deze verloopt en de oorsprong van deze populariteit. Hiervoor is gebruik gemaakt van drie muziekbladen (Oor, BG Magazine, ID&TRelease) en vier dagbladen (Het Algemeen Dagblad, De Telegraaf, De Volkskrant en NRC Handelsblad). Het onderzoek, wat uitgevoerd is door middel van een kwantitatieve analyse van het verloop van de hype en een kwalitatieve analyse van de redenen voor het ontstaan van deze hype, betreft de periode 1994-2004. De theorieën van Vasterman en Meyersohn & Katz worden besproken die, zo blijken, niet toepasbaar zijn op de hype rondom Tiesto. Er is geen sprake van media-brede aandacht en bij het overgrote deel van de onderzochte media is sprake van een grillig verloop ervan. Ook is er geen duidelijk key-event aan te geven. Door deze uitkomsten is er geen sprake van een ‘hype-vorm’.

, , , , , , ,
hdl.handle.net/2105/3790
Library - FHKW , Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Eijsden, K. van. (2006, April 25). Tiesto: (Media)Hype of Mediafenomeen?. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/3790