Dit onderzoek gaat in op de vraag hoe de beeldvorming over moslims in de Nederlandse media getypeerd kan worden en hoe dit de laatste jaren veranderd is. Een inhoudsanalyse is verricht van in totaal 237 krantenberichten uit de landelijke dagbladen NRC Handelsblad en De Telegraaf. Het onderzoek heeft betrekking op berichten uit de perioden 4 mei 2004 – 14 mei 2004, 2 november 2004 – 12 november 2004 en 3 mei 2004 – 13 mei 2005. In dit onderzoek wordt stil gestaan bij onderwerpen als ‘Beeldvorming & etniciteit’ en ‘beeldvorming over moslims in Nederland’. De representatietheorie van Stuart Hall wordt besproken en begrippen als ‘the Other’ en ‘Orientalisme’ komen ook aan bod. Geconcludeerd wordt dat de beeldvorming over moslims in de Nederlandse dagbladen overwegend negatief is.

, , , , , , , ,
Trienekens, Dr. S.J.
hdl.handle.net/2105/3792
Library - FHKW , Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Kroon, R. van der. (2005, December 22). Moslims in de Media. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/3792