Populaire websites onder jongeren zijn profielwebsites. Deze virtuele ruimten geven de jongere op een eenvoudige manier de kans om te spelen met identiteiten. Uit onderzoek bleek dat vooral in de vroege adolescentie idolen belangrijk zijn als voorbeelden. De constructie van de ‘virtuele identiteit’ staat los van een mogelijke referent aan de ‘reële identiteit’, maar kan juist door de belangrijke voorbeeldfunctie van idolen sterke overeenkomsten vertonen met kenmerken uit de muziekcultuur en dan met name de hiphopcultuur. Dit onderzoek verschaft inzicht in de vraag of en hoe adolescenten kenmerken uit de hiphopcultuur gebruiken als inspiratiebron voor zelfpresentatie op hun profielsite? Tevens wordt er nagegaan in hoeverre jongeren met de virtuele presentatie op hun profielsite afwijken van de werkelijkheid en hoe deze verschillen verklaard kunnen worden.

, , , , , ,
Haan, Prof. Dr. J. de
hdl.handle.net/2105/3906
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Diepenbroek, E. (2006, August 31). Identiteitsvorming in de 21ste eeuw. Welke invloed hebben virtuele werelden op de vorming en de perceptie van de identiteit van de adolescent?. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/3906