In dit onderzoek wordt bekeken in hoeverre de organisatie van de markt voor videogames invloed had op de diversiteit van het aanbod in de periode 1996-2005. Aanboddiversiteit werd gemeten door te kijken naar de verschillende genres die werden geproduceerd en de verdeling van het aanbod over die genres. De organisatie van de markt werd geoperationaliseerd door het begrip ‘Marktconcentratie‘. Marktconcentratie werd bepaald door te kijken naar het aantal bedrijven dat actief was in de markt en de manier waarop het aanbod verdeeld was over die bedrijven. De data bestond uit videogames die in de periode 1996-2005 uitkwamen. In totaal werden er 12.077 spellen onderzocht voor 14 verschillende soorten games-hardware.

, , , ,
Leurdijk, Dr. A.G.D.
hdl.handle.net/2105/3927
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Lucassen, B. (2006, December 29). Het spel en de knikkers. De samenhang tussen marktconcentratie en aanboddiversiteit bij videogames, 1996-2005. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/3927