Sinds de oprichting van Facebook in 2004 is er veelvuldig onderzoek gedaan naar hoe dit social media platform zich verhoudt ten opzichte van verschillende aspecten van de maatschappij. Met twee miljard maandelijkse gebruikers is Facebook het grootste social media platform ter wereld. In voorgaand onderzoek zijn de risico’s en van het gebruik van Facebook onderzocht. Onderwerpen zoals gezondheid, privacy issues en de manier waarop nieuwsmedia gebruik maken van Facebook zijn hier voorbeelden van. In dit onderzoek wordt er op een sociologische manier gekeken naar de relaties tussen nieuwsconsumptie op Facebook, de kapitaalvormen van Bourdieu en sociaal-economische status (SES). De hoofdvraag is: ‘In hoeverre zijn er relaties tussen sociaal-economische status (SES), kapitaalvormen en nieuwsconsumptie op Facebook?’. Er is gekeken naar de samenstelling van het kapitaal dat een respondent bezit, tot welke SES groep hij/zij behoort en of hierdoor verschillen in nieuwsconsumptie via Facebook door ontstaan. Er is onderscheid gemaakt tussen twee SES-groepen (laag- en hoogopgeleiden) gezien bestaande theorie stelt dat deze groepen een verschillende voorkeur hebben met betrekking tot nieuwsconsumptie. Dit uit zich in twee verschillende culturele families, dat enerzijds populair nieuws prefereert en anderzijds kwaliteitsnieuws prefereert. Kapitaal van Bourdieu wordt ook in verband gebracht met verschillen in offline nieuwsconsumptie. Met name cultureel kapitaal en de relatie met nieuwsconsumptie is in voorgaand onderzoek beschouwd. Ook sociaal kapitaal is in positief verband gebracht met het lezen van kranten. Laagopgeleiden hebben significant minder sociaal en cultureel kapitaal dan hoogopgeleiden. Dit komt overeen met Fokkema & Knipscheer (2006), die ondervonden dat laagopgeleiden meer moeite hebben met online sociaal netwerken door een achterstand in digitale en communicatieve vaardigheden. Laagopgeleiden hebben significant minder sociaal en cultureel kapitaal dan dat hoogopgeleiden dat hebben. Minder cultureel kapitaal onder laagopgeleiden is een mogelijk gevolg van een gebrek aan bijscholing en verdieping van de algemene kennis binnen deze groep. De Onderwijsraad (2016) benoemt betrokken blijven met de samenleving en het ‘bij de tijd’ blijven van mensen essentieel. Van alle kapitaalvormen bleek cultureel kapitaal de grootste invloed te hebben op nieuwsconsumptie op Facebook. Cultureel kapitaal hangt samen met (actieve/passieve) culturele participatie, nevenopleidingen en algemene kennis. Algemene kennis vergroten hangt samen met kennisvergarend lezen en dit blijkt overeen te komen met nieuwsconsumptie via Facebook.

, , , ,
J. de Haan, B.C.M. Kester
hdl.handle.net/2105/39348
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

N.Z.T. van Mil. (2017, September 22). Nieuwsconsumptie via Facebook, sociaal-economische status en Bourdieu. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/39348