“Het onmogelijke wordt mogelijk” (de Volkskrant, 10 november 2016) Deze masterthesis onderzoekt de manier waarop Nederlandse populaire- en kwaliteitskranten schreven over Donald Trump tijdens zijn verkiezingscampagne tot aan de inauguratie (20 juli 2016 t/m 19 januari 2017). Zijn verkiezingscampagne was in alle opzichten opvallend, met veel nadruk op negativiteit, schandaal en een uiterst onverwachte ontknoping, wat veelvuldig besproken werd in de media. Deze thesis richt zich ten eerste op de verschillen tussen populaire- en kwaliteitskranten in de hoeveelheid aandacht voor Trump. Daarnaast worden verschillende nieuwswaarden met betrekking tot hard en zacht nieuws vergeleken in de kranten. Tot slot wordt de inhoud van de berichtgeving geanalyseerd op de aanwezigheid van drie politiek relevante frames, namelijk het horse race frame, het human interest frame en het privatiseringsframe. Om de onderzoeksvraag “In hoeverre en op welke manier berichten de Nederlandse populaire- en kwaliteitskranten over Donald Trump?” te beantwoorden is gebruik gemaakt van een kwantitatieve inhoudsanalyse met een steekproef van 350 artikelen, waarvan 175 in De Telegraaf en 175 in de Volkskrant. Een eerste bevinding betrof de hoeveelheid aandacht voor Trump, welke altijd hoger was in de Volkskrant als kwaliteitskrant. Toch vertoonden beide kranten wel dezelfde pieken en dalen in de hoeveelheid berichtgeving, duidend op een gelijksoortige nieuwsselectie. Uit de analyse naar hard en zacht nieuws, blijken beide kranten opvallend meer gebruik te maken van zacht nieuws in hun berichtgeving over Trump. Tot slot vertoonden de kranten overeenkomsten in de wijze waarop frames werden gebruikt. Zo maakten beide kranten opvallend veel gebruik van alle drie de frames, maar bleken het horse race frame en privatiseringsframe beduidend vaker voor te komen in de Volkskrant dan in De Telegraaf. Deze resultaten vormen ondersteunend bewijs voor de commercialisering en institutionalisering van Nederlandse kranten (Cook, 2006; Habermas, 2006). De resultaten van dit onderzoek bevestigen het onderzoek van Reinemann et al. (2011) dat de verdeling van hard en zacht nieuws niet enkel afhangt van nieuwswaarden, maar dat ook framing een rol speelt. Zo bleken het human interest frame en privatiseringsframe typerend voor zacht nieuws. Frames typerend voor hard nieuws behoeft meer onderzoek.

, , , , , , , , ,
N. Ruigrok, J. Jansz
hdl.handle.net/2105/39416
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

R. van Dop. (2017, September 25). Van negativiteit tot electoraal succes. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/39416