De staat van renewable energy is in Nederland slecht gesteld en derhalve is het van belang dat er draagvlak voor deze energievormen wordt gecreëerd onder het Nederlandse publiek. Media spelen hier een belangrijke rol in en daarom is het proces omtrent nieuwsproductie over dit onderwerp in Nederlandse kwaliteitskranten en populaire kranten geanalyseerd. Nieuwsproductie bestaat uit drie niveaus: selectie van het nieuws, selectie van bronnen en framing. Door middel van kwantitatieve inhoudsanalyses, zowel handmatig als automatisch, zijn deze aspecten onderzocht in Nederlandse kranten. Hieruit kwam naar voren dat kwaliteitskranten over het algemeen meer aandacht aan renewable energy besteden dan populaire kranten. Bij beide typen kranten is echter wel een stijging zichtbaar in de mate van aandacht. Verschillen zijn er ook: zo wordt de houding van het publiek meer bericht in populaire kranten, gaat het in kwaliteitskranten meer om economische aspecten van renewable energy en bleken “green issues”, voor beide typen kranten even nieuwswaardig. Deze laatste nieuwswaarde omvatte allerhande berichten met betrekking tot het klimaat en het bleek dat de beide soorten kranten dit op hun eigen manier verwerken. Een belangrijke bijdrage van dit onderzoek was een nieuwe kijk op de issue ownership theorie. Dit onderzoek heeft namelijk laten zien dat bij een nieuwe issue, de selectie van de bronnen niet uniform is voor de kranten. Derhalve is het beter om van meerdere issue-aandeelhouders te spreken dan van één issue owner. Tot slot is de framing onderzocht. Hieruit kwamen ook enkele verschillen naar voren: zo bleek het maatschappijframe vaker voor te komen in populaire kranten en kwam het milieuframe vaker voor in kwaliteitskranten. Ondanks het ontbreken van significante verschillen, is er wel een trend gevonden naar meer gebruik van het economische frame in kwaliteitskranten. Het ontbreken van significante verschillen is toegeschreven aan de diversiteit van dit frame. Economie kan gaan over bedrijven en politici, hetgeen men vaak terugziet in kwaliteitskranten, maar ook over huishoudens en particulieren, hetgeen meer bij populaire kranten past. Door middel van onderzoek naar de context van de gebruikte frames, is de toon van het nieuws omtrent renewable energy in beeld gebracht. Hieruit bleek dat Nederlandse kranten gemiddeld positief schrijven over het onderwerp. Dit geeft aan dat er consensus is in de media over het onderwerp. Tevens is dit van groot belang voor het creëren van draagvlak, omdat het betekent dat het publiek hoofdzakelijk positief nieuws over renewable energy leest. Dit onderzoek biedt een aantal mogelijkheden voor vervolgonderzoeken. Allereerst kan het uitsplitsen van de nieuwswaarde “green issues” en het economische frame tot meer inzicht leiden in de aandacht voor bepaalde aspecten van deze twee concepten in bepaalde typen kranten. Daarnaast kan men de invloed van de nieuwswaarden en de frames op het publiek onderzoeken door middel van interviews of experimenten. Hieruit kan het effect van deze concepten op draagvlak onder het publiek onderzocht worden. Tot slot is verder onderzoek naar meerdere issue-aandeelhouders bij andere issues van belang. Hierdoor wordt inzicht verkregen in de manier waarop issue ownership overgaat van meerdere issue-aandeelhouders naar één issue owner.

, , , , , , ,
P.C. Ruigrok, B.C.M. Kester
hdl.handle.net/2105/39419
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

M.J.A. Terwindt. (2017, September 25). Zon, wind en tranen. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/39419