De lokale media zitten in een neerwaartse spiraal tegenover de sociale media die alsmaar doorgroeien. De sociale media worden al een tijd niet meer alleen gebruikt voor sociale doeleinden zoals het onderhouden van vriendschappen. Ze spelen een steeds grotere rol in het nieuwsproces. Het inzetten van sociale media kunnen lokale media mogelijk een positieve boost geven. Dit onderzoek is mede geïnspireerd door een onderzoek van het Amerikaanse PEW Research dat de nieuwsvoorziening van de Amerikaanse stad Baltimore in kaart brengt. Traditionele media zoals kranten en omroepen maken veel gebruik van sociale media. Ongeveer één derde van het nieuws afkomstig van traditionele media wordt tevens gepubliceerd via sociale media (Pew Research Center, 2010). Hermans, Hietbrink, Kik & Landman (2015) baseren hun onderzoek op het Amerikaanse onderzoek en brengen de regionale nieuwsvoorziening van Nederland in beeld. Maar het gebruik van sociale media door lokale redacties wordt niet meegenomen in het onderzoek. Overige internationale onderzoeken gerelateerd aan lokaal nieuws zijn ook niet gericht op sociale media (Barnett & Townend, 2014; Castelló, 2010; Nielsen, 2015). Dit onderzoek is daarom een aanvulling op eerdere onderzoeken. In dit onderzoek staat de volgende onderzoeksvraag centraal: In welke mate en hoe zetten de Rotterdamse en Amsterdamse nieuwsredacties sociale media in? De vergelijking tussen de twee grootste steden van Nederland, Rotterdam en Amsterdam, is interessant aangezien zij normaliter op veel gebieden van elkaar verschillen. Op het gebied van het gebruik van sociale media op lokaal niveau is aangetoond dat Amsterdam meer gebruik maakt van sociale media dan Rotterdam. Sociale media worden op vier manieren door de lokale nieuwsredacties ingezet: strategisch, functioneel, interactief en dynamisch. De thema’s strategie, functies, interactie en dynamiek zijn voortgekomen uit interviews met de Rotterdamse en Amsterdamse redacteuren die het sociale mediabeleid bepalen van hun lokale nieuwsredactie. De manier waarop zij nieuws maken en verspreiden wordt aan de hand van de thema’s uiteengezet. Tot slot is uit de interviews gebleken dat algoritmes een grote invloed hebben op het gebruik van sociale media door de Rotterdamse en Amsterdamse redacties. Het 24/7 element en breaking news zijn onderdelen in het journalistieke proces die zijn veranderd door algoritmes, omdat niet duidelijk is wanneer het publiek het nieuwsbericht te lezen krijgt. Deze twee onderdelen zijn sterk afhankelijk van snel nieuws brengen dat wordt vestoord door algoritmes.

, , , , , ,
B.C.M. Kester, M.N.M. Verboord
hdl.handle.net/2105/39420
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

N. van Herk. (2017, September 25). Lokale nieuwsredacties & sociale media in Rotterdam en Amsterdam. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/39420