Sinds 2014 is het voor freelance journalisten mogelijk om via Reporters Online op Blendle artikelen aan individuele lezers te verkopen, dus zonder tussenkomst van een traditionele redactie. Het nieuwe verdienmodel wordt gezien als een vorm van ondernemende journalistiek, maar door de stormachtige ontwikkelingen op dit gebied en een gebrek aan empirisch onderzoek blijft onduidelijk hoe zij hier invulling aan geven. Door middel van het afnemen van diepte-interviews met freelance journalisten die ervaring hebben met het nieuwe verdienmodel is hier inzicht in verkregen. Onderzoek naar deze specifieke vorm van ondernemende journalistiek is van belang omdat freelance journalisten zich in het veranderende medialandschap, deels noodgedwongen en deels omdat hier nieuwe kansen liggen, meer moeten gaan opstellen als ondernemers. Dit onderzoek biedt hen handvaten om zichzelf meer als ondernemers op te stellen. Uit de resultaten van dit onderzoek kan de conclusie worden getrokken dat de mate waarin het nieuwe verdienmodel rendabel kan zijn weerslag heeft op hoe freelance journalisten er invulling aan geven. Uit dit onderzoek blijkt dat het nieuwe verdienmodel slechts voor een beperkte groep freelance journalisten rendabel kan zijn en voor een grote groep vooralsnog niet. En zelfs voor deze selecte groep freelance journalisten lijkt dit meer uitzondering dan regel. Dit valt te verklaren door de inwerkingtreding van het winner-takes-all principe. Er zijn freelance journalisten die proberen rendabel te zijn door originele content te publiceren, maar dit blijkt enkel rendabel voor een selecte groep freelance journalisten die gezien kunnen worden als ondernemende journalisten. Zij bepalen onderwerpen op basis van wat scoort en ondernemen veel activiteiten om hun product aan de man te brengen. Tegelijkertijd roept dit op zijn beurt vragen op over de journalistieke onafhankelijkheid. De meer traditionele freelance journalisten zijn niet bereid om hun journalistieke onafhankelijkheid op het spel te zetten en zien dan ook weinig terug voor hun originele content. Een grote groep freelance journalisten ziet deze ontwikkeling en kiest voor een nagenoeg risicoloze invulling. Zij publiceren oude content in de hoop dat dit iets extra’s oplevert. Dit onderzoek heeft het gebrek aan empirisch onderzoek opgevuld en de algemene literatuur over ondernemende journalistiek verrijkt met inzichten over een specifieke vorm van ondernemende journalistiek. Toch is er meer onderzoek nodig om te komen tot een breder begrip.

, , , , , , , , , ,
C.E. Aalberts, H.J.C.J. Hitters
hdl.handle.net/2105/39423
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

R.M. Wijnen. (2017, September 25). Journalistiek per stuk - dé oplossing voor de (freelance)journalistiek?. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/39423