De medisch specialist moet zijn werkzaamheden verrichten in een sterk veranderende omgeving. Deze veranderingen komen uit diverse richtingen, de zorgconsument doet zijn intrede, de financiering en wetgeving worden aangepast, de organisatie waar hij in werkt is onderhevig aan veranderingen, kortom een dynamische wereld. Een aantal veranderingen kunnen gezien worden als kansen. Deze veranderingen kunnen door het ontwikkelen van een strategisch marketingplan met marketinginstrumenten de werksituatie ombuigen naar een voordeel situatie voor de organisatie. Voor dit onderzoek is de centrale probleemstelling; Welke rol kan de medisch specialist innemen en ontwikkelen bij de uitvoering van het strategisch marketing beleid in een algemeen ziekenhuis? In eerste instantie wordt bekeken welke marketingconcepten aanwezig zijn in de literatuur en dan blijkt dat dienstenmarketing in de commerciële branche zeer nauw aansluit bij de werksituatie van de medisch specialist. Enige aanpassingen zijn noodzakelijk, maar een groot aantal competenties zijn in de zorg goed te gebruiken. Hierbij hoort ook het inspelen op het besluitvormingsproces van de zorgconsument; door als medisch specialist op de juiste wijze dit besluitvormingsproces te beïnvloeden zullen een aantal aspecten van de dienstverlening beter gewaardeerd worden door patiënten en de maatschappij. Het blijkt na onderzoek bij de experts en de casusinstellingen dat een medisch specialist op een andere manier naar zijn klanten moet kijken, hij moet een andere relatie aangaan. Door deze andere relatie, kan de medisch specialist ook beter op zoek gaan naar de wensen van zijn zorg consument en daarop inspelen. Hierdoor ontstaat een ondernemende medisch specialist die gaat inspelen op de veranderende markt zodat de vraag van de zorgconsument meer invloed gaat uitoefenen. De medisch specialist gaat door deze veranderingen wel een andere rol krijgen als medicus, een belangrijk basis voorwaarde is dat hij de wil moet hebben om te veranderen. Naast de veranderingen van de medisch specialist moet ook de organisatie waar hij werkt adapteren aan de nieuwe inzichten over de markt en wensen van de zorgconsumenten. de medisch specialist en het management moeten gezamenlijk een doel stellen en dit ook samen vanuit intrinsieke motivatie realiseren. Op deze wijze kunnen zij de veranderende markt als kans benutten.

, ,
Stoffer, M., 's Gravemade-Frijters, M., Huijsman, R.
hdl.handle.net/2105/3943
Master Zorgmanagement
Erasmus School of Health Policy & Management

Schepper, J. de. (2006, January). De consequenties van marketing voor de rol van de medisch specialist. Master Zorgmanagement. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/3943