Dit onderzoek vond plaats in het Sint Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein. In dit ziekenhuis functioneert, uit oogpunt van efficiëntie en verbetering van afstemming, het klinisch pad voor hartchirurgische patiënten. Het onderzoek geeft oplossingsrichtingen die leiden tot een optimalisatie van de logistieke performance van het zorgtraject van deze patiënten. Tevens gaat aandacht uit naar de wijze waarop de logistieke meerwaarde van het klinisch pad kan toenemen, aangezien blijkt dat deze momenteel nog gering is. Integratie van logistieke principes met de methodiek klinische paden blijkt de oplossing. Dit resulteert namelijk in een effectief procesborgings- en monitoringsinstrument; een vereiste voor logistiek management. Logistieke knelpunten Het zorgproces van de hartchirurgische patiënt is beschreven aan de hand van interviews gevoerd met betrokkenen bij het zorgproces, participerende observaties en databases met patiëntgegevens. Uit de verzamelde data kwam naar voren dat het zorgproces niet adequaat wordt gemanaged. Sprake is van grote variatie in procesgang tussen verschillende hartchirurgische ingrepen, terwijl het klinisch pad gebaseerd is op één gestandaardiseerd verloop. Aangetoond is dat de procesgang van deze verschillende ingrepen onmogelijk effectief georganiseerd kan worden op basis van éénzelfde standaard. Tevens doen zich planningsproblemen voor in proces: meerdere afdelingen zijn betrokken bij de planning en de planning geschiedt veelal ad hoc. Dit resulteert in coördinatieproblemen, ondoelmatigheid en verlenging van ligduur. Aangezien deze problematiek zich het eerst manifesteert op de Intensive Care (IC), waar men kampt met een tekort aan verpleegkundigen, is dit bottleneck. Een effectieve procesorganisatie wordt hier tevens bemoeilijkt doordat de capaciteit gedeeld wordt door verschillende disciplines, zonder dat afspraken zijn gemaakt over het aantal bedden dat elke gebruiker mag benutten. Logistieke oplossingen Het onderzoek toont dat op basis van een logistieke herindeling in patiëntengroepen, standaardisatie van zorgprocessen goed mogelijk is. Door de procesgang van elk van de nieuw onderscheiden patiëntengroepen vast te leggen in het werkdocument klinisch pad, kan effectieve logistieke sturing plaatsvinden op basis van homogeniteit in procesgang. Hierbij dient het pad, dat nu alleen toegepast wordt op de verpleegafdelingen, uitgebreid te worden met de deelprocessen OK (operatie) en IC, zodat de hele procesgang is vastgelegd. Dit komt tevens de logistieke procesmonitoring ten goede. In dit onderzoek is de IC-capaciteit in het Antonius evenwichtig verdeeld over de nieuwe hartoperatiecategorieën middels een beddenverdelingsplan (earmark). Zodoende is de IC niet langer een gedeelde capaciteitssoort en neem de coördinatielast af. Door aansluitend ook de overige capaciteiten in het zorgproces (verpleegafdelingen en OK) op deze earmark af te stemmen, resulteert dit in een gespreide werklast, doelmatige capaciteitsbenutting en minder complexe procesplanning. Oftewel; een optimale logistieke performance van het hartchirurgisch zorgproces. Aanbevolen is het klinisch pad digitaal te verwerken in een Elektronisch Patiënten Dossier (EPD), zodat op basis van één informatiesysteem het hele zorgproces kan worden gemonitord en procesinformatie efficiënt elektronisch gegenereerd. Tot slot is gesteld dat men zich dient te realiseren dat de logistieke oplossingsrichtingen in dit onderzoek zijn gebaseerd op de huidige beschikbaarheid van capaciteiten. Echter, indien de productie van hartoperaties toeneemt zullen efficiëntiemaatregelen niet volstaan en zal capaciteitsuitbreiding nodig zijn.

, , ,
Vissers, J.M.H., Vries, G. de, Finkenflügel, H.J.M., Swieten, H.A. van
hdl.handle.net/2105/3949
Master Zorgmanagement
Erasmus School of Health Policy & Management

Graven, J.A. (2006, January). Optimale doorlooptijd van het hartchirurgisch klinisch pad. Master Zorgmanagement. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/3949