Op dit moment opereren algemene Nederlandse ziekenhuizen in een dynamische omgeving. Invoering van gereguleerde marktwerking en een verandering in klantgedrag is aan de orde. Patiënten stellen zich steeds kritischer op en willen adequater in hun behoeften worden voorzien. Het toepassen van strategische en interne marketing biedt een ziekenhuis de mogelijkheid in deze veranderende omgeving een positie te verwerven en te behouden. De centrale vraagstelling van dit onderzoek is daarom: “Hoe kan interne marketing als doorvertaling van strategische marketing in een algemeen Nederlands ziekenhuis als het Amphia Ziekenhuis vorm en inhoud krijgen?” In een holistische benadering van marketing is het van belang de strategische marketing te vertalen naar de interne bedrijfsvoering met behulp van interne marketing. Allereerst is vastgesteld dat de patiënt de primaire klant is voor een ziekenhuis en dat medisch specialisten samen met de ziekenhuisorganisatie deze klanten voorzien in hun behoeften. Om dat goed te kunnen doen moeten ziekenhuizen kleine zelfstandige eenheden vormen die een grote mate van zelfstandigheid hebben om snel te kunnen handelen en te reageren op een dynamische omgeving. Binnen algemene Nederlandse ziekenhuizen moeten leiders voorbeeldgedrag vertonen en succesvolle initiatieven benutten als leerervaringen door ze te verspreiden door de organisatie. Instrumenten voor interne marketing, zoals klantkennis, werving en selectie, training van medewerkers moeten in een samenhangend programma verbonden worden. Op deze manier kan een doorvertaling van klantwaarden en organisatiedoelstellingen naar concreet gedrag gerealiseerd worden. Wanneer het Amphia Ziekenhuis haar strategische marketing uitzet en interne marketing toepast zal door heel de organisatie heen de aandacht gericht zijn op de externe klant en een marktgeoriënteerde cultuur. Het ziekenhuis zal in staat blijken te zijn te blijven opereren in een dynamische omgeving.

,
Stoffer, M., Huijsman, R.
hdl.handle.net/2105/3991
Master Zorgmanagement
Erasmus School of Health Policy & Management

’s Gravemade-Frijters, M. (2006, January). Marketing in het Amphia Ziekenhuis. Master Zorgmanagement. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/3991