Dit onderzoek heeft plaatsgevonden in Het Oogziekenhuis Rotterdam. In Het Oogziekenhuis functioneert een productiestraat voor cataractpatiënten. In dit onderzoek word aanbevolen om de cataractstraat, die nu toegepast wordt op het dagcentrum waar de patiënten geopereerd worden, verder uit te breiden naar het preoperatieve proces. Het Oogziekenhuis wil een zorgpad ontwikkelen voor cataractpatiënten. Dit zorgpad zal ontwikkeld worden met behulp van de klinisch pad methodiek en operations management methoden. Het voorliggend onderzoek maakt deel uit van het project en kan gepositioneerd worden in het operations management deel van het zorgpad. In het onderzoek is antwoord gegeven op de volgende onderzoeksvraag: Hoe verloopt het preoperatieve zorgproces van een cataractpatiënt in Het Oogziekenhuis en hoe kan dit zorgproces via een zorglogistieke benadering worden ingevuld zodat het proces effectiever, efficiënter en klantvriendelijker verloopt? Het preoperatieve zorgproces van de cataractpatiënt is beschreven aan de hand van interviews gevoerd met betrokkenen bij het zorgproces, participerende observaties in de praktijk en een steekproef getrokken uit alle data over bezoeken en operaties van cataractpatiënten van 2005. Eén van de doelen is dat het proces klantvriendelijker moet verlopen. Er is daarom een enquête uitgezet onder een kleine groep cataractpatiënten waarin gevraagd werd naar hun ervaringen met betrekking tot het preoperatieve proces. Uit de verzamelde data kwam naar voren dat het preoperatieve zorgproces een complex verloop kent. Er zijn verschillende afdelingen bij het proces betrokken waar verschillende hulpverleners werkzaam zijn, de patiënt moet meerdere keren terug komen voordat alle onderzoeken daadwerkelijk zijn uitgevoerd, er zijn meerdere afdelingen betrokken bij de planning van het proces en er is niemand eindverantwoordelijk voor het verloop van het gehele proces. In het proces zijn zeven trajecten te onderscheiden die door patiënten doorlopen worden. Als men zich richt op deze zeven trajecten is het preoperatieve proces goed te standaardiseren. Door de voorgestelde verandering wordt het aantal trajecten teruggebracht van zeven naar vijf. Het verminderen van het aantal trajecten is het gevolg van het verlengen van de keten; het tweede oog wordt namelijk een onderdeel van de keten in plaats van dat het gezien wordt als een nieuwe keten. Uit de enquête kwam naar voren dat de patiënten tevreden waren over het verloop van het preoperatieve zorgproces. Als groot nadeel werd ervaren dat er lange wachttijden waren voor de verschillende onderdelen van het proces. Om het proces effectiever, efficiënter en klantvriendelijker te laten verlopen kan het preoperatieve zorgproces ingericht worden via het focused factory concept. Dit houdt in dat alle activiteiten in het preoperatieve proces, met uitzondering van de oogarts en de internist, worden uitgevoerd op de afdeling cataract door een verpleegkundige. Deze verandering wordt bewerkstelligd door taakintegratie met als doel het terugbrengen van het aantal schakels, een lagere coördinatielast en een minder complexe planning. Verder wordt er gewerkt met ongedeelde capaciteiten; de capaciteiten zijn helemaal toegewezen aan de keten cataract. Als aanbeveling kan gegeven worden dat dit concept nog verder uitgebreid zou kunnen worden met polikliniekcapaciteit voor de instroom en de postoperatieve controles, ofwel een focused factory voor het gehele zorgproces.

, , ,
Vissers, J.M.H., Finkenflügel, H.J.M., Vliet, E.J. van
hdl.handle.net/2105/3994
Master Zorgmanagement
Erasmus School of Health Policy & Management

Strien, H.J.R. van. (2006, June 16). Cataract gaat integraal. Master Zorgmanagement. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/3994