Deze masterthesis behelst een verkennend onderzoek naar de game industrie. Het bevat een kwantitatief en een kwalitatief gedeelte. De hoofdvraag die behandeld wordt is: wat voor invloed heeft de structuur van de game industrie op de positie van Nederlandse game ontwikkelaars en de games die zij op de markt brengen? Aan de hand van theoretische inzichten en onderzoeksresultaten uit verwante culturele industrieën, wordt eerst een kader geformuleerd voor het verdere onderzoek. Centrale aandachtspunten zijn de invloed van marktconcentratie op de producten die op de markt komen en de positie van kleine landen in wereldcultuurstelsels. In de masterthesis wordt daarna de geschiedenis en structuur van de game industrie in kaart gebracht. Daarnaast is in het kwantitatieve gedeelte van het onderzoek een database samengesteld met informatie over de games die de afgelopen tien jaar zijn verschenen voor zes verschillende consoles. In de masterthesis wordt apart aandacht besteed aan de positie van Nederlandse bedrijven en de games die zij op de markt brengen. In het kwalitatieve gedeelte van de thesis komen de game ontwikkelaars zelf aan het woord.

, , ,
Janssen. Prof. Dr. S.
hdl.handle.net/2105/3996
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Slot, M. (2004, August 31). Work in Progress. Nederland in de internationale game industrie. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/3996