‘Het’ prijskaartje van verkeersonveiligheid bestaat niet. Verschillende (clusters van) organisaties hebben bedragen opgesteld voor de maatschappelijke kosten van verkeersonveiligheid, meestal gebaseerd op een eigen berekeningsmethode (inclusief aannames) en passend bij hun eigen bedoelingen. De schattingen zijn in 22 jaar tijd 2,5 keer gestegen tot € 11 miljard. Toch is de maatschappelijke en politieke aandacht voor verkeersveiligheid gering. Meer kennis en inzicht kunnen zorgen voor meer aandacht en meer gebruik van geproduceerde kennis. Onderzocht is hoe binnen het netwerk de verschillende processen van kennisvorming verlopen zijn en welke effecten dat heeft gehad op het gebruik en op de relaties tussen de betrokken organisaties. Hiernaar is gekeken vanuit de netwerktheorie en de theorie over kennismanagement. Gebleken is onder andere dat het te verbeteren gebruik van de kennis over de maatschappelijke kosten van verkeersonveiligheid een nieuwe impuls kan krijgen door contacten te leggen met organisaties buiten de kring van bekende personen.

, ,
Teisman, G.R.
hdl.handle.net/2105/4026
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Blaak, A., & Meer, R. van der. (2007, May 31). 'Het' prijskaartje van verkeersonveiligheid, een analyse van het netwerk rond de bepaling van de maatschappelijke kosten van verkeersonveiligheid en van het proces van kennisvorming. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/4026