Delft is een stad vol cultureel erfgoed. Dit erfgoed wordt elk jaar weer meer bezocht (Prinsenhof Delft, 2015). Delfts cultureel erfgoed trekt daarnaast ook steeds meer aandacht op sociale media. Er ontstaan meer erfgoed-gerelateerde pagina’s en deze pagina’s trekken een groeiende groep belangstellenden die het gedeelde erfgoed op de pagina’s volgen. Door de groei van het gebruik van sociale media zou het begrip over en de ervaring met erfgoed geherdefinieerd worden (Giaccardi, 2012). Via sociale media kan iedereen deelnemen aan het verkennen en verrijken van cultureel erfgoed. Op deze manier kan men ook waarden toekennen aan erfgoed op sociale media. Deze waarden zorgen ervoor dat cultureel erfgoed betekenis krijgt (Gregory, 2015). Dit huidige onderzoek heeft gekeken hoe inwoners van Delft in een participatiecultuur Delfts cultureel erfgoed waarderen op de Facebookpagina Historic Pictures of Delft. Doordat dit onderzoek zich focust op Delft en op de pagina Historic Pictures of Delft, gaat het onderzoek de diepte in. Door middel van interviews wordt er aangegeven wat mensen zelf nu belangrijk vinden voor zo een pagina. Dit is nog niet gedaan door eerder onderzoek. Totaal zijn er elf diepte-interviews gehouden met een duur van 45-80 minuten. Tijdens de interviews zijn er vragen gesteld over Delft, cultureel erfgoed, sociale media en de combinatie van deze drie. Naast leden is ook de eigenaar van de pagina geïnterviewd. Uit dit onderzoek volgen ten eerste resultaten op het gebied van erfgoed en sociale media. Zo geven de respondenten aan waarom zij geïnteresseerd zijn in erfgoed. Deze interesse ontstaat voornamelijk door verhalen, herinneringen, persoonlijk erfgoed en trots. Vervolgens tonen de interviews ook aan waarom de respondenten sociale media gebruiken, zowel voor de media in het algemeen als voor erfgoed-gerelateerde sociale-mediapagina’s. Mensen zijn vooral actief op erfgoed-gerelateerde pagina’s voor informatie en kennis, voor entertainment, om tijd te doden, voor utilitaire doeleinden en om interessante informatie te delen. Verder volgen de respondenten bepaalde pagina’s, omdat zij zich verbonden voelen met een stad of gebied, interesse hebben in bepaald cultureel erfgoed of vanwege werk. De belangrijkste resultaten zijn de waarden die voortvloeiden uit de interviews. Dit zijn waarden die men toekent aan erfgoed en aan de erfgoed-gerelateerde pagina. Uit de interviews kwamen vier nieuwe waarden naar voren: verhalen, kennis, herinneringen en herkenning. Historische en sociale waarden uit het onderzoek van Clarke (2010) blijken ook belangrijk te zijn voor de pagina. Deze zes waarden zijn te verklaren door het persoonlijke aspect dat sociale media met zich meebrengen, zoals de mogelijkheid tot interactie (Bateman, Pike & Butler, 2011). Sociale waarden van erfgoed op een pagina, zoals Historic Pictures of Delft, zijn belangrijker dan bij erfgoed in het algemeen. Ook is het veel gemakkelijker om verhalen en herinneringen te delen via sociale media. Doordat dit onderzoek de diepte in gaat en zich vooral focust op Delft en de pagina Historic Pictures of Delft, kunnen de resultaten moeilijk gegeneraliseerd worden. Vervolgonderzoek kan daarom kijken of de gevonden resultaten ook gelden voor andere steden en andere sociale media, zoals Instagram en Flickr.

, , , , , ,
A.J.C. van der Hoeven, M.N.M. Verboord
hdl.handle.net/2105/40335
Media en Cultuur
Erasmus School of History, Culture and Communication

A.W. Raijmakers. (2017, October 17). 'Social Erfgoed'. Media en Cultuur. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/40335