Dit onderzoek analyseert de berichtgeving omtrent de Islamitische Staat in de Nederlandse kranten tussen 2014 en 2016. De Islamitische Staat heeft verkondigd zich te willen focussen op het Westen. Sinds 2014 zijn er dan ook verschillende aanslagen gepleegd die zijn opgeëist door de Islamitische Staat. De berichtgeving omtrent de Islamitische Staat en diens aanslagen zijn op uiteenlopende manieren verslaan. Om verschillen te kunnen waarnemen wordt onder andere gekeken naar verschillende frames die kunnen voorkomen in een krantenbericht. Zo wordt het dreigingsframe, othering frame, diplomatieke- en militaireframe onderzocht. De keuze die journalisten maken omtrent het framen van gebeurtenissen heeft invloed op een maatschappij en kan volgens voorgaande literatuur bijdragen aan polarisatie. Er wordt in dit onderzoek onderscheid gemaakt tussen populaire- en kwaliteitskranten aangezien eerder onderzoek sterke verschillen heeft aangetoond. Populaire kranten worden getypeerd als populistisch en rechts waar kwaliteitskranten worden getypeerd als links en gefundeerd. Er zijn echter ook onderzoeken die erop wijzen dat de verschillen tussen populaire- en kwaliteitskranten vervagen. Dit houdt in dat de nieuwsselectie en de daartoe behorende nieuwswaarden door beide kranten gelijkgestemd worden gewaardeerd. Volgens enkele onderzoekers wordt zo de toenemende invloed van commercialisatie zichtbaar die ervoor moet zorgen dat er meer publiek wordt bereikt dan wel het huidige publiek wordt behouden. Uit de analyse blijkt dat de media-aandacht omtrent de Islamitische Staat sterk is gestegen sinds 2014. Wanneer gekeken wordt naar de nieuwswaarden die beide krantentypes belangrijk achten wordt duidelijk dat beide kranten conform eerdere onderzoeken gelijkgestemd zijn. De berichtgeving over de Islamitische Staat piekt bij beide krantentypes op dezelfde momenten. Er is in dit onderzoek bewezen dat populaire- en kwaliteitskranten in hun berichtgeving steeds meer op elkaar gaan lijken. Kwaliteitskranten laten zich mogelijk leiden door commercialisatie wanneer geschreven wordt over de Islamitische Staat. De vervaging tussen beide krantentypes wordt ook zichtbaar wanneer gekeken wordt naar het gebruik van frames. Duidelijk wordt dat het othering frame veelvuldig wordt gebruikt in de berichtgeving van beide krantentypes. Voorgaande literatuur stelt dat vooral populaire kranten gebruik maken van het othering frame. Daarnaast blijkt dat vooral de culterele of geografische ligging van een gebeurtenis voor journalisten een rol speelt tijdens de nieuwsselectie. Conform eerdere literatuur geven populaire kranten voorkeur aan het militaire-interventie frame, waar kwaliteitskranten eerder het diplomatie frame gebruiken. Er is in de berichtgeving omtrent de Islamitische Staat geen journalism of attachment waargenomen. Beargumenteerd wordt dat dit kan veranderen wanneer er een aanslag wordt gepleegd in Nederland.

, , , , , ,
P.C. Ruigrok, H.J.C.J. Hitters
hdl.handle.net/2105/40339
Media en Cultuur
Erasmus School of History, Culture and Communication

F.C.R. den Dunnen. (2017, October 17). Nederlandse berichtgeving over de Islamitische Staat. Media en Cultuur. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/40339