De foodblog is afgelopen jaren als een nieuwe bron van voedingsinformatie gaan gelden voor jonge vrouwen. Vanwege het toegankelijke karakter en het aantrekkelijke beeld wint de foodblog nog steeds aan populariteit. De openheid van het internet maakt dat de foodblogger uitspraken kan doen over voeding en gezondheid. Deze uitspraken kunnen een grote impact hebben op de gebruikers (volgers) van de blog. In sommige gevallen wordt dit door de voedingswetenschap kwalijk gevonden. Zo zijn niet alle uitspraken en adviezen van foodbloggers wetenschappelijk onderbouwd en accuraat. De onderzoeksvraag van deze thesis luidde: Hoe percipiëren vrouwen tussen de 20 en 28 jaar de drie populairste Nederlandse foodblogs? Daartoe zijn foodblogs Rens Kroes, Green Happiness en Chicks Love Food aan de hand van kwalitatieve inhoudsanalyse onderzocht. Vervolgens hebben interviews met de gebruikers van deze blogs (N=13) en medewerkers van het Voedingscentrum (N=3) plaatsgevonden. De volgende zes resultaten kwamen naar voren. De functie van de foodblog bleek voornamelijk het geven van informatie, inspiratie of motivatie. De respondenten namen hierbij de rol van een passieve gebruiker aan. De blog wordt betrouwbaar gevonden wanneer aan de volgende criteria werd voldaan: de blogger moet een voedinggerelateerde opleiding hebben gevolgd, de adviezen moeten door de gebruiker zijn uitgeprobeerd en de adviezen moeten wetenschappelijk onderbouwd zijn. Ook de culturele en sociale context van de blogger bleek van betekenis, omdat de culturele nabijheid van de blogger in verband staat met de identificatie van de gebruiker. Vervolgens werd de ervaring van authenticiteit gecreëerd door eerlijkheid, persoonlijkheid en een transparante omgang met sponsoring. De tone-of-voice werd op prijs gesteld wanneer deze de gebruiker persoonlijk aanspreekt. Ten slotte verleenden de respondenten betekenis aan het visuele beeld op het gebied van het gefotografeerde (voeding versus lifestyle-gerelateerde onderwerpen), de blogger als nieuw schoonheidsideaal en de mate van perfectie waarmee de blogger zichzelf in de publieke ruimte construeert. De medewerkers van het Voedingscentrum kenden zowel positieve als negatieve consequenties toe aan de populariteit van foodbloggers. Positief vonden zij de bijdrage van foodbloggers aan een algemeen bewustzijn omtrent gezonde voeding. Negatief achtten zij de onjuiste adviezen of het gebrek aan wetenschappelijke onderbouwing op de foodblogs.

, , , , , , , , ,
M.P.A. Bouman, J. Jansz
hdl.handle.net/2105/40340
Media en Cultuur
Erasmus School of History, Culture and Communication

R.V. van der Markt. (2017, October 17). De foodblogger: kortstondige hype of authentiek rolmodel? Een onderzoek naar de perceptie en praktijk van vrouwelijke gebruikers van Nederlandse foodblogs. Media en Cultuur. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/40340