De Nederlandse overheid investeert steeds minder geld in wetenschappelijk onderzoek en innovatie. Ook de mediasector heeft hieronder te lijden. De afnemende mate waarin geïnvesteerd wordt in innovatie leidt ertoe dat onder andere fondsen het op zich nemen innovatieve mediaprojecten te ondersteunen, en daarmee maatschappelijke waarde proberen te creëren. Deze fondsen zijn op zoek naar een manier om inzicht te krijgen in de effecten van de activiteiten die zij ondersteunen. Onderzoek naar methoden voor het kwalitatief evalueren van maatschappelijke impact is echter nog zeer beperkt, zeker in de context van innovatiefondsen. Om deze redenen is in dit onderzoek gepoogd op basis van inzichten en ervaringen van zowel fondsen als projectaanvragers adviezen op te stellen met betrekking tot het kwalitatief evalueren van maatschappelijke impact. De onderzoeksvraag daarbij luidt: Hoe kan de maatschappelijke impact van gesubsidieerde media-innovatieprojecten kwalitatief geëvalueerd worden binnen de context van fondsen in Nederland? Aan de hand van interviews met zes fondsen en tien projectaanvragers zijn inzichten met betrekking tot het evalueren van maatschappelijke impact vergaard en geanalyseerd. Uit de analyse blijkt dat zowel fondsen als projectaanvragers allerlei termen gebruiken om over maatschappelijke impact te spreken. Hoewel in theorie een oplossing wordt geboden voor het ontbreken van een expliciete definitie van maatschappelijke impact, blijkt in de praktijk het evalueren van maatschappelijke impact op die manier niet haalbaar. Deze uitkomst zou zelfs tot de vraag kunnen leiden of we in de toekomst misschien afstand moeten doen van het gebruik van de term maatschappelijke impact om de waarde van interventies uitgevoerd door fondsen en projecten beter te kunnen beschrijven. Daarnaast wordt het bewerkstelligen en evalueren van maatschappelijke impact in de theorie over het algemeen als een lineair proces omschreven. Uit de analyse blijkt echter dat het bewerkstelligen van maatschappelijke impact in de praktijk veel meer de vorm van een iteratief proces aanneemt. Hieruit kan geconcludeerd worden dat het wellicht opportuun is om de lineaire structuur van het bewerkstelligen en evalueren van maatschappelijke impact te herdenken. Door verwikkeld te zijn in het iteratieve proces en projecten stap voor stap te helpen wordt indirect geïnvesteerd in het project. Fondsen worden op deze wijze onderdeel van de impactontwikkeling.

, , , , , , , ,
M. Slot, H.J.C.J. Hitters
hdl.handle.net/2105/40342
Media en Cultuur
Erasmus School of History, Culture and Communication

M.E. de Boer. (2017, October 17). Zicht op impact. Media en Cultuur. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/40342