Dit onderzoek had als doel om de sociale normen ten aanzien van sexting via Snapchat te onderzoeken, waarbij er een vergelijking is gedaan tussen mannelijke en vrouwelijke studenten. Sexting is een veelbesproken onderwerp in de media en er is de laatste jaren relatief veel onderzoek gedaan naar sexting. Er is evenwel weinig kwalitatief onderzoek gedaan naar de sociale normen met betrekking tot sexting. Dit onderzoek biedt enkele nieuwe inzichten. Het onderzoek is ook een aanvulling op de bestaande literatuur waarvan de meeste onderzoeken afkomstig zijn uit de Verenigde Staten, terwijl seks in de media in de VS anders wordt geïnterpreteerd dan in Nederland. De focus ligt op het sociale medium Snapchat, omdat vanuit de bestaande literatuur dit het meest geschikte medium lijkt om aan sexting te doen. De onderzoeksvraag luidt: Welke sociale normen hanteren mannelijke studenten van 18 tot 24 jaar in een romantische relatie ten aanzien van sexting via Snapchat in vergelijking met vrouwelijke studenten? De Social Norm Theory van Berkowitz en Perkins (1986) en de waargenomen, voorspellende en beschrijvende normen van Lapinski en Rimal (2005) zijn gebruikt om de sociale normen die jongeren hanteren te onderzoeken. Sociale normen bepalen het sociaal wenselijk gedrag in een sociale groep in een bepaalde situatie (Berkowitz, 2005), waarbij het opvallend is dat dit voornamelijk in groepen plaatsvindt, terwijl sexting iets is dat tussen twee personen gebeurt. Deze theorieën zijn vervolgens van belang met het oog op de dominante normen die in een vriendengroep spelen en het gedrag dat kan worden aangepast naar de normen in deze groep. Volgens diverse onderzoekers zijn jongeren snel beïnvloedbaar met betrekking tot seksuele media, waarbij voornamelijk vrienden een grote rol spelen (Nikken & De Graaf, 2012; Van Oosten, Vandenbosch & Peter, 2017). In dit onderzoek zijn er 16 participanten tussen 18 en 24 jaar geïnterviewd door middel van semigestructureerde interviews. Kwalitatieve interviews leken de beste methode in dit onderzoek vanwege de mogelijkheid om een fenomeen als sexting in de diepte te onderzoeken, waarbij er ruimte is om een zo persoonlijk mogelijk gesprek te voeren en door te vragen. Omdat sexting een gevoelig onderwerp lijkt te zijn, wordt er ook gebruik gemaakt van de vignette methode waarin scenario’s zijn gebruikt over een hypothetisch persoon in een specifieke omgeving, ook wel een derde persoonsperspectief (Hantrais & Mangen, 1996). De resultaten van dit onderzoek laten zien dat sexting inderdaad een rol speelt onder de doelgroep en er geen taboe heerst omtrent sexting. Participanten vinden sexting normaal en baseren dit voornamelijk op de (veronderstelde) norm dat iedereen het zou doen, terwijl er niet over sexting wordt gepraat met vrienden. De verschillen tussen mannen en vrouwen met betrekking tot het hanteren van deze sociale normen zijn minimaal. Vrouwen zouden sneller beïnvloedbaar zijn en mannen negatiever ten opzichte van het verspreiden en laten zien van foto’s. Dit onderzoek wordt tot slot afgesloten met de beperkingen van dit onderzoek en de aanbevelingen voor volgend onderzoek.

, , , , ,
J. Jansz, M.N.M. Verboord
hdl.handle.net/2105/40343
Media en Cultuur
Erasmus School of History, Culture and Communication

I. Gouweloos. (2017, October 17). Sexting via Snapchat; snap jij het?. Media en Cultuur. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/40343