Uit cijfers van de afgelopen jaren blijkt dat de verkoop van vinyl elk jaar opnieuw weer records breekt. Recent onderzoek gaat vaak in op de vraag waarom de verkopen van vinyl stijgen. Er is echter nog maar in geringe mate onderzoek gedaan naar de motieven van consumenten om vinyl te kopen, en ook naar de motivatie om vinyl in een platenwinkel te kopen. Er is ook nog geen onderzoek verricht naar hoe vinylconsumenten te werk gaan in een platenwinkel om een potentiële nieuwe aanwinst te vinden in een platenwinkel. Hier komt nog bij dat de verkoper ook invloed heeft op de keuze van de consument. Dit alles heeft geleid tot de volgende onderzoeksvraag: Wat motiveert consumenten om vinyl te kopen bij een platenzaak, hoe zoeken zij daarbij en wat is de invloed van de verkoper? Om deze vraag te beantwoorden wordt er geput uit verschillende theorieën. Zo wordt vinyl als artefact gebruikt, de theorie van curation, het Consumer Retail Search Process (CRSP) en de stammentheorie met betrekking tot vinylconsumenten. Als methode is er een combinatie van de participerende observatie en semigestructureerde diepte-interviews gebruikt. Voor de analyse van de data is gebruik gemaakt van een thematische analyse Uit deze thematische analyse kwamen drie thema’s naar voren: de motivaties om naar een winkel toe te gaan, het zoekgedrag in de winkel en de verkoper. De motivatie van een consument is moeilijk eenduidig weer te geven. Een aantal factoren kwamen steeds in wisselende samenstelling naar voren: routines, sfeer, inrichting van de winkel, persoonlijke waarde van het medium en de regressieve consumptie van vinyl. Het zoekgedrag van vinylconsumenten is wel eenduidiger te vangen: men kan hedonisch of epistemisch zoeken. Deze twee zoek strategieën komen overeen met het CRSP-model. Hier wordt nog een derde vorm van zoeken aan toegevoegd in het geval van vinylconsumenten: ‘kratgraven’. De invloed van de verkoper op het zoekproces van de klant wordt door de klant zelf niet groot geacht. De fysieke aanwezigheid van de verkoper alsmede zijn kennis is echter van grote waarde voor de klant. Dit proces van curatie is van onschatbare waarde voor de klant. Echter, de curatie van vinyl moet voorzichtig gebeuren in relatie tot de klant, anders wordt de curatie als opdringerig ervaren door de klant.

, , , , , , , ,
H.J.C.J. Hitters, B.C.M. Kester
hdl.handle.net/2105/40346
Media en Cultuur
Erasmus School of History, Culture and Communication

S.A. Nieuwpoort. (2017, October 17). Het kopen van vinyl. Media en Cultuur. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/40346