Het internet en sociale media bieden internetgebruikers de mogelijkheid om online te interacteren en content te delen. Vooral jongeren maken hier op actieve wijze gebruik van. De vormgeving en de aard van sociale media moedigen gebruikers aan om grote hoeveelheden persoonlijke gegevens weer te geven en te delen. Dit brengt echter ook privacyrisico’s met zich mee, dankzij het surveillance mechanisme waarop sociale media draaien. Sociale media en andere partijen gebruiken namelijk deze gegevens om winst te maken, maar ook om individueel gedrag te voorspellen, te beïnvloeden en zelfs te bepalen. Het behoud van (online) privacy is echter een probleem dat door velen wordt genegeerd. Men vindt privacy over het algemeen wel belangrijk, maar handelt hier nauwelijks naar, wat de privacy paradox heet. Een belangrijke reden hiervoor onder jongeren is onwetendheid; jongeren zijn zich vaak onbewust van de bewustzijnsexploitatie gedaan door bedrijven en missen digitale geletterdheid om zich hier beter tegen te beschermen. Dit onderzoek richt zich op in hoeverre het privacybewustzijn, bestaande uit de perceptie, aandacht en kennis wat betreft online privacy-kwesties, reikt onder Nederlandse jongeren vanaf 16 tot en met 29 jaar die gebruikmaken van sociale media. Via een online enquête is er data verzameld van 260 respondenten. Bevindingen toonden aan dat actief sociale mediagebruik en deels het opleidingsniveau van invloed bleken te zijn op de privacyperceptie en geslacht op de privacykennis. Leeftijd en privacykennis bleken van invloed te zijn op de kans dat respondenten van plan waren bewuste actie te ondernemen om de online privacy beter te beschermen. Aan de hand van de resultaten wordt geconcludeerd dat ook onder de onderzochte jongeren de privacy paradox aanwezig is, maar dat er een nuance noodzakelijk is, omdat de privacy paradox gedeeltelijk wordt tegengesproken; respondenten die op actievere wijze gebruikmaken van sociale media maakten zich namelijk minder zorgen over hun online privacy dan respondenten die op minder actieve wijze gebruikmaken van sociale media. Daarnaast wordt geconcludeerd dat het gebrek aan privacykennis onder de respondenten niet sociaal is gestructureerd, sinds leeftijd en opleidingsniveau hier niet van invloed op bleken te zijn. Tot slot wordt geconcludeerd dat dit onderzoek deels heeft bijgedragen aan het bijbrengen van reflectie, kennis en een kritischer bewustzijn over online privacy onder de respondenten, waarmee zij op bewustere wijze om kunnen gaan met het delen van persoonlijke gegevens op het internet en sociale media.

, , , , , ,
M. Willekens, B.C.M. Kester
hdl.handle.net/2105/40349
Media en Cultuur
Erasmus School of History, Culture and Communication

J.M. Snel. (2017, October 17). ‘Hoe zit het met mijn online privacy?’. Media en Cultuur. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/40349