Creatieve clusters hebben de afgelopen decennia in toenemende mate aandacht gekregen van zowel wetenschap als politiek (O’Connor, 2004, Florida, 2002 & Charles Landry, 2006). Vanuit beleidsoogpunt is er onder andere veel aandacht voor de positieve effecten die een creatief cluster kan hebben op de omgeving (Ministerie van OCW, 2009). Daarnaast wordt ook de innovatieve kracht van zo’n cluster benadrukt. De co-locatie van creatieve ondernemers zorgt voor meer innovatie en een sterkere sector, zo is de gedachte (Phan, Siegel & Wright, 2005). Een cluster heeft het potentieel om een grote kennisrijkdom in zich te verzamelen, wat de creatieve innovatie ten goede komt (Cohendet & Simon, 2008). In vorige onderzoeken naar de rol van kennis werd er vooral op de formele uitwisselingen binnen en rond een cluster gefocust. De interne processen die creatieve clusters juist onderscheiden van andere clusters worden hierdoor onderbelicht gelaten (Hitters, 2009; Pratt, & Jeffcutt 2009). Het doel van dit onderzoek is om juist op de interne kennisuitwisseling in te gaan en aan de hand van de casus van het Schieblock inzichten te verkrijgen in het proces wat aan de uitwisselingen ten grondslag ligt.De hoofdvraag van het onderzoek luidt: Hoe ontstaat informele kennisuitwisseling binnen het Schieblock en wat is de toegevoegde waarde ervan voor de ondernemers? Door interviews en aanvullende participerende observatie is er in het cluster van het Schieblock in Rotterdam onderzocht wat de ervaringen zijn van de ondernemers met betrekking tot de hoofdvraag. Uit de resultaten van de kwalitatieve analyse blijkt dat er vier voorwaarden te identificeren zijn die het proces van informele kennisuitwisseling faciliteren: Nabijheid, Beheer en locatie, Vertrouwen en Buzz. De meerwaarde van de informele uitwisseling wordt door de ondernemers in veel mindere mate aan formele voordelen gekoppeld, maar zit juist in het sfeer dat het lokale netwerk geeft als context voor de dagelijkse gang van zaken. Daarnaast is er een grote variatie in kaart gebracht van de ervaringen. De ervaringen hebben allemaal gemeen dat het hebben van de mogelijkheid tot interactie veel belangrijker blijkt te zijn, dan de daadwerkelijke activiteit.

, , , , , ,
H.J.C.J. Hitters, J. Jansz
hdl.handle.net/2105/40350
Media en Cultuur
Erasmus School of History, Culture and Communication

F.L. van Gent. (2017, October 17). 'Het gevoel dat het leeft.'. Media en Cultuur. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/40350