Binnen de dyslexiebehandeling van ‘de Leeskliniek’ Rotterdam wordt veel aandacht besteed aan de gedragstherapeutische dimensie. De basis voor deze dimensie wordt gevormd door de algemene therapeutische behandelvaardigheden. Het huidige exploratieve onderzoek had tot doel meer inzicht te krijgen in de manier waarop deze vaardigheden samenhangen met het leerrendement dat deze kinderen tijden de behandeling behalen. Gekeken is naar de algemene therapeutische vaardigheden van dyslexiebehandelaars aan de hand van de gedragsdimensies ‘emotionele ondersteuning’, ‘instructie’, ‘regulering’ en ‘afstemming’. Twee behandelaars zijn middels video opnamen geobserveerd tijdens vier behandelingen. Aan de hand van de observatie werd de kwaliteit van de vaardigheden bepaald door twee deskundigen. Van elke behandelaar zijn toetsgegevens van 15 kinderen verzameld aan het begin en aan het eind van de behandeling. Uit de resultaten van de ANOVA met herhaalde metingen bleek een effect van behandeling, maar geen effect van behandelaar, hetgeen suggereert dat de kwaliteit van de algemene therapeutische vaardigheden geen directe invloed heeft op het leerrendement van de dyslectische kinderen binnen dit onderzoek. Gezien de beperkingen van dit onderzoek is vervolgonderzoek gewenst om tot een duidelijke beantwoording van de onderzoeksvraag te komen.

, , , ,
Boonstra, A.M., Bouwmeester, S.
hdl.handle.net/2105/4051
Psychology
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Duijnhouwer, E. (2007, June 18). De invloed van algemene therapeutische vaardigheden op het leerrendement van dyslectische kinderen tijdens de dyslexiebehandeling.. Psychology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/4051