Huidig onderzoek meet de effectiviteit van de training ‘Coachend Leidinggeven’ bij deelnemers van de training. Er wordt verwacht dat de deelnemers meer gebruik maken van de stijl coachend leiderschap door de training en minder gebruik maken van andere stijlen van leiderschap, zoals passief, autocratisch en transactioneel leiderschap. Er wordt tevens verwacht dat de communicatiestijl van de deelnemers verbeterd aangezien communicatie wordt behandeld in de training. Tevens worden er moderator variabelen meegenomen in het onderzoek, aangezien het leereffect per individu kan verschillen. Openheid tot ervaring wordt meegenomen als moderator variabele, waarbij er verwacht wordt dat mensen die openstaan voor nieuwe ervaringen sneller zullen leren van de training. Jongere mensen zullen, naar verwachting, meer leren van de training. En deelnemers met veel ervaring als leidinggevende en deelnemers die eerdere trainingen hebben gevolgd zullen minder veel leren ten opzichte van minder ervaren deelnemers, omdat de ervaren deelnemers al over veel kennis beschikken. Het onderzoek werd uitgevoerd een real-life setting en het onderzoek heeft in totaal acht maanden geduurd. Uit onderzoek blijkt dat deelnemers meer gebruik gaan maken van coachend leiderschapsgedrag na de training. Tevens gaan ze meer gebruik maken van transactioneel en autocratisch leiderschap. Passief leiderschap wordt na de training niet meer of minder gebruikt door de deelnemers. Het inzicht in de eigen communicatie blijft hetzelfde bij de deelnemers. Tenslotte worden er geen relaties gevonden voor de moderator variabelen. Het huidig onderzoek is beperkt, door onder andere een kleine onderzoekssample. De training heeft waarschijnlijk meer de focus op situationeel leiderschap in plaats van coachend leiderschap. Huidig onderzoek geeft veel suggesties voor vervolgonderzoek, zoals het gebruik van meerdere beoordelaars om het gedrag van deelnemers te meten.

, ,
Hooft, E. van, Mierlo, H. van
hdl.handle.net/2105/4057
Psychology
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Westerduin, M. (2007, June 18). De effectiviteit van de training ‘Coachend Leidinggeven’. Psychology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/4057