Zelfwaardering speelt een essentiële rol bij de persoonlijke ontwikkeling en gezondheid van mensen. In het huidige onderzoek is door middel van een klassieke conditioneringstaak onderzocht of impliciete zelfwaardering bij kinderen verhoogd kan worden. Aan het onderzoek hebben 133 kinderen in de leeftijd van 9 tot 13 jaar deelgenomen. Zoals verwacht blijkt impliciete zelfwaardering in de experimentele groep significant hoger te zijn dan de impliciete zelfwaardering van de controle groep na afloop van de conditioneringstaak. Bovendien kan er geconcludeerd worden dat de conditioneringstaak invloed heeft op agressief gedrag. Kinderen uit de experimentele groep zijn na de conditioneringstaak significant minder agressief dan kinderen uit de controle groep. Er was echter geen relatie tussen impliciete zelfwaardering en agressie. Deze bevindingen kunnen wellicht van grote betekenis zijn voor interventieprogramma’s voor het verhogen van impliciete zelfwaardering.

, , ,
Huijding, J., Bos, A.
hdl.handle.net/2105/4063
Psychology
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Gräper, L. (2007, June 18). Het verhogen van de impliciete zelfwaardering van kinderen door middel van klassieke conditionering.. Psychology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/4063