Lezen is een belangrijke vaardigheid om goed te kunnen functioneren op school en uiteindelijk in de maatschappij. Beperkingen in het lezen vormen dan ook een groot probleem, dat al begint op de basisschool. Het is belangrijk om de leesvaardigheid goed te kunnen volgen bij kinderen om in te kunnen grijpen zodra zich problemen voordoen. Naast de leesvaardigheid is het ook belangrijk om fonologische en orthografische vaardigheden te volgen. Op het moment dat het huidige onderzoek werd uitgevoerd, waren er weinig goede tests voor handen die fonologische vaardigheden konden meten bij kinderen op de basisschool zonder tegen een ‘plafond effect’ aan te lopen. Het huidige onderzoek heeft zich dan ook gericht op het ontwikkelen van twee nieuwe tests, de Foneem Deletie Test en de Spoonerism Test, voor het meten van fonologische vaardigheden en de rol van fonologische en orthografische vaardigheden bij het leren lezen is onderzocht.

, ,
Rijen, S. van, Boonstra, M.
hdl.handle.net/2105/4074
Psychology
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Verschoor, M. (2007, June 21). De rol van fonologische en orthografische verwerking bij het leren lezen.. Psychology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/4074