Deze masterscriptie gaat in op de vraag ‘Wat draagt bij aan leren in regionale samenwerking gericht op regionale agendavorming?’. Om deze vraag te kunnen beantwoorden zijn over drie casussen, Noordoost Friesland, de Achterhoek en Parkstad Limburg, 32 personen geïnterviewd. Door per regio agendaveranderingen in versies van agenda’s na te gaan zijn leerbeelden ontwikkeld waarin duidelijk wordt op welke niveaus en in welke opzichten naar verloop van tijd is geleerd. Om te kunnen nagaan welke factoren deze agendaveranderingen als gevolg van leren nu wel of niet gunstig maken zijn per regio gelegenheidsbeelden gemaakt. Leren in regionale samenwerking vereist het bieden van alle ruimte aan de coalities aan de hand van gelegenheid. Door verschillende gelegenheden te bieden kan er sociaal en inhoudelijk op verschillende ordeniveaus geleerd worden, waarbij door informele sociale en inhoudelijke gelegenheid te bieden het niet vanzelfsprekende geleerd kan worden.

, , , , ,
prof.dr. M. van der Steen, prof.dr. C.W.A.M. van Paridon
hdl.handle.net/2105/40960

Willem-Jan Velderman. (2017, August 25). Alle ruimte voor regionale coalities: leren bij regionale agendavorming door gelegenheid. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/40960