Bij basisschoolkinderen (N = 124) tussen de 10 en 12 jaar is getracht impliciete zelfwaardering te verhogen. Op basis van het klassieke conditioneringsprincipe is zelfrelevante informatie positief bekrachtigd door emoticons. Expliciete zelfwaardering is voor en na de manipulatie gemeten. Impliciete zelfwaardering is enkel achteraf gemeten. De experimentele conditie ontving positieve bekrachtiging en de controle conditie heeft willekeurig positieve, negatieve en neutrale bekrachtiging ontvangen. Impliciete zelfwaardering bleef constant en expliciete zelfwaardering vertoonde, zoals verwacht, geen verandering. Er is getracht een antwoord te geven op het vraagstuk of agressie negatief beïnvloed wordt door hoge of lage impliciete zelfwaardering. Echter, agressie bleek onafhankelijk van impliciete zelfwaardering. Deze studie toont aan dat nader onderzoek vereist is om meer inzicht in impliciete zelfwaardering te verwerven. Nadere verdieping van dit onderwerp kan de relatie van agressie en impliciete zelfwaardering verhelderen om preventieve interventies tegen negatieve omgevingsinvloeden te ontwikkelen voor kinderen.

, ,
Huijding, J., Bos, A.
hdl.handle.net/2105/4098
Psychology
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Smulders, G. (2007, June 21). Het verhogen van impliciete zelfwaardering van kinderen door middel van klassieke conditionering.. Psychology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/4098