In deze studie werd onderzocht welke factoren er samenhangen met fouten die kinderen maken in de verwerking van informatie over terrorisme. Meer specifiek werd onderzocht of de factoren ‘algemene angst’, ‘angst voor terrorisme’, ‘neuroticisme’ en ‘doelbewuste controle’ samenhangen met een interpretatiebias. Uit de resultaten blijkt echter dat bij de onderzochte groep van 216 basisschoolkinderen geen van deze factoren gerelateerd is aan fouten in de verwerking van informatie over terrorisme. Deze resultaten zijn niet in overeenstemming met de bevindingen uit eerder onderzoek. Een mogelijke verklaring voor de negatieve resultaten zou kunnen zijn dat de Interpretatie Bias Test, waarmee fouten in de verwerking van informatie over terrorisme werd gemeten, niet valide is. Deze test bevatte weliswaar terrorisme-relevante vignetten, echter de meeste vignetten waren tamelijk neutraal en bevatten enkel de naam ‘Hassan’ of ‘gesluierde vrouwen’, wat in feite normale kenmerken van de islamitische cultuur zijn. Het blijkt dus moeilijk om bij de constructie van een Interpretatie Bias Test een goede balans te vinden tussen neutrale en bedreigende vignetten en in vervolgonderzoek zal hieraan meer aandacht moeten worden besteed.

, ,
Muris, P.E.H.M.
hdl.handle.net/2105/4099
Psychology
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Dongen, M. van. (2007, June 21). Fouten in de informatieverwerking en angst voor terrorisme bij kinderen.. Psychology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/4099