In eerder onderzoek naar leereffecten bij multimedia leeromgevingen zijn verschillende effecten gevonden met betrekking tot het ontwerpen van instructieve animaties. In dit onderzoek wordt gekeken naar een interactie-effect tussen twee effecten; het redundantie-effect, dat zegt dat het beter is om een animatie aan te bieden met gesproken tekst, dan met gesproken tekst en beeldschermtekst, en het learner control effect, dat zegt dat het beter is als leerlingen zelf controle hebben over het verloop van een instructieve animatie. Proefpersonen kregen een instructieve animatie te zien met uitleg van de menstruatiecyclus van de vrouw en werden getest op retentie en transfer. Het bleek dat met het gebruikte materiaal alleen het effect van learner control gevonden kon worden bij de retentiescores. Dat er alleen een effect van learner control is gevonden, maakte het onmogelijk om te kijken naar een interactie-effect tussen redundantie en learner control. Het effect van redundantie werd immers niet gevonden.

, ,
Tabbers, H., Rikers, R.M.J.P.
hdl.handle.net/2105/4122
Psychology
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Eijk, P. van der. (2007, June 21). Is er een interactie effect tussen redundantie en learner control?. Psychology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/4122