Veel gemeenten hebben de dualisering aangegrepen om hun begrotingscyclus 'om te keren'. In feite is daarbij sprake van codificatie van bestaande inzichten uit het BBI-tijdperk. Echt 'dualistisch' is zo'n cyclus zeker niet. Bovendien is gebleken dat BBI niet tot versterking van de positie van de gemeenteraad heeft geleid. Het is niet de verwachting dat een 'omgekeerde cyclus' daar wel toe zal leiden. Dualisering legt echter wel de basis voor verduidelijking van de dubbele rol van de gemeenteraad. Enerzijds de controlerende rol waarin de raad zelf het initiatief moet nemen. Anderzijds de kaderstellende rol waarbij het initiatief - in de vorm van publieke verantwoording - in de eerste plaats bij het college ligt. Een échte dualistische cyclus kan ontstaan als het begrotingsproces een meer continue en beleidsmatig karakter krijgt en middelen vraaggestuurd worden toegewezen. Algemene beschouwingen worden in zo'n cyclus bij voorkeur gehouden in de vergadering waarin jaarverslag en jaarrekening worden vastgesteld.

, ,
Klaassen, H.L., Hakvoort, J.L.M.
hdl.handle.net/2105/4146
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Bosker, A.E. (2007, August 13). De zin en onzin van een 'dualistische begrotingscyclus'; Kan de begrotingscyclus een bijdrage leveren aan het versterken van het politieke profiel van de gemeenteraad?. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/4146