Deze gevalsstudie is uitgevoerd naar aanleiding van het op 20 februari 2007 gedane voorstel van Europese milieuministers om het instrument Europese CO2-emissiehandel nader te verkennen voor het surface-transport. Het instrument is naast het Clean Development Mechanism en Joint Implementation het derde beleidsmiddel dat voor de reductie van schadelijke (broeikas)gassen wordt aangehaald in het Kyoto Protocol. Op basis van interviews met vooraanstaande belanghebbenden uit het nationale weggoederentransport is in lijn met de gehanteerde theorie – waarbij is uitgegaan van het perspectief dat handelingen ontstaan vanuit een zekere positie en daarmee samenhangende doelen en visies van actoren binnen een netwerk – eerst een netwerk- en perceptieanalyse uitgevoerd. Via integratie van de gevonden inzichten in drie scenario’s is ten slotte, door het neerleggen van emissierechten bij drie significante stakeholders uit de sector (raffinaderijen, verladers, vervoerders), nagegaan wat de haalbaarheid en effectiviteit zou kunnen zijn van het beleidsinstrument voor het bewerkstelligen van een gedragsverandering bij actoren.

, , , , ,
Meer, F.B. van der, Geerlings, H.
hdl.handle.net/2105/4158
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Akyar, G. (2007, September 12). Emissies uit de weg - Een ex ante evaluatiestudie naar de haalbaarheid en effectiviteit van Europese CO2-emissiehandel voor het Nederlandse weggoederenvervoer.. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/4158