In deze studie wordt de relatie tussen werktevredenheid van leerkrachten en participatieve besluitvorming onderzocht aan de hand van twee modererende variabelen: werkdruk en machtsafstand. Door gebruik te maken van de OECD Teaching and Learning International Survey (TALIS) 2013 wordt het model getoetst middels een multilevel analyse op drie niveaus in 32 landen en onder ruim 131 duizend leerkrachten. Allereerst (I) laten de resultaten zien dat de werktevredenheid van leerkrachten significant hoger is naarmate stakeholders van de school (leerkrachten, ouders en studenten) meer participeren in de besluitvorming. Tevens (II) blijkt uit de resultaten dat de relatie tussen participatieve besluitvorming en werktevredenheid van leerkrachten sterker is voor leerkrachten die werken onder een hoge werkdruk. Ook blijkt uit de resultaten dat (III) de relatie tussen participatieve besluitvorming en werktevredenheid van leerkrachten positief wordt gemodereerd naarmate de machtsafstand in een land hoger is. Tot slot worden enkele suggesties voor vervolgonderzoek gegeven.

, , , ,
dr. JFA Braster, prof.dr. F Koster
hdl.handle.net/2105/41864
Sociology
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Dieleman, D. (2017, August 7). Participatieve besluitvorming en werktevredenheid van leerkrachten: De modererende rol van werkdruk en machtsafstand.. Sociology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/41864