Op universiteiten wereldwijd zijn vrouwen ondervertegenwoordigd in senior academische posities. Daarom trachten universiteiten middels genderdiversiteitsbeleid deze genderongelijkheid te verkleinen. Het doel van dit onderzoek is om te kijken hoe dat beleid zich verhoudt tot praktijkervaringen van vrouwelijke promovendi en hoe genderdiversiteitsbeleid een rol kan spelen bij het voortbestaan van genderongelijkheid. Dit doel geeft tevens de verdiepende wetenschappelijke bijdrage van het onderzoek weer. Om dat doel te realiseren is een discouranalyse van diversiteitsbeleidsdocumenten verricht en zijn er semigestructureerde interviews afgenomen bij diversiteitsmedewerkers en vrouwelijke promovendi. Aan de hand van theorieën omtrent genderperformitiviteit, genderpraktijken en (gender-)diversiteitsbeleid konden de resultaten uit het onderzoek adequaat geïnterpreteerd worden. Zo blijkt dat de discoursen van het beleid en van vrouwen enigszins met elkaar stroken en van elkaar verschillen. Vooral de overeenkomsten tussen de discoursen, maken een non-performatieve functie van genderdiversiteitsbeleid mogelijk waardoor het beleid een rol speelt bij de reproductie van genderongelijkheid. Desalniettemin trachten diversiteitsmedewerkers door institutionele initiatieven een culturele verandering teweeg te brengen die bijdraagt aan de realisatie van gendergelijkheid.

, , , ,
dr. R van Reekum, prof.dr. W Schinkel
hdl.handle.net/2105/41867
Sociology
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Essanhaji, Z. (2017, June 18). Genderdiversiteitsbeleid als continuering van genderongelijkheid?. Sociology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/41867