Dit onderzoek gaat over de belemmeringen die studenten met een niet-westerse migratieachtergrond van de Faculteit der Sociale Wetenschappen (FSW) ervaren in hun studieloopbaan en welke rol de Erasmus Universiteit kan spelen in het wegnemen daarvan. Enerzijds blijken de belemmeringen te maken te hebben met individuele factoren. Zo beschikken de studenten over een minder effectief netwerk en kampen zij met een taalachterstand. Daarbij hebben zij tevens het gevoel gestereotypeerd te worden vanwege hun etniciteit. Echter, blijkt dat studenten ook enigszins onderscheid maken op basis van etniciteit. Anderzijds blijkt dat studenten ervaren dat er onvoldoende rekening gehouden wordt met diversiteit. Dit ervaren zij bijvoorbeeld in het docentenbestand en de wijze waarop docenten hen benaderen, maar ook in de studieverenigingen. Het gaat dus om een samenspel van individuele en institutionele factoren. Daarom trachten diversiteitsmedewerkers bewustwording omtrent diversiteit te creëren en om succesvolle initiatieven die studenten met een niet-westerse migratieachtergrond helpen hun studieprestaties te verbeteren, te bestuderen. Dit blijkt van essentieel belang, aangezien blijkt dat de huidige initiatieven niet helemaal aansluiten op de studiebehoeften van deze studenten. Daarom zou de Erasmus Universiteit moeten proberen om meer aan te sluiten bij de ervaringswereld van studenten met een niet-westerse migratieachtergrond.

, , , ,
P Karré, drs. TAJ de Leeuw
hdl.handle.net/2105/41869
Sociology
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Fitiwi, M. (2017, August 7). De studieloopbaan van studenten met een niet-westerse migratieachtergrond. Sociology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/41869