Dit onderzoek richt zich op de vraag of er gescheiden werelden bestaan tussen laagopgeleiden en hoogopgeleiden binnen gezinnen. Middels kwalitatief onderzoek en het houden van focusgroepen en diepte-interviews is getracht te achterhalen of verschillen in opleidingsniveau leiden tot conflicten, waardoor het contact tussen ouder(s) en kind(eren) vermindert. Het onderzoek levert een verdiepende en nuancerende bijdrage aan de bestaande literatuur. Zo blijkt dat opleidingsverschillen tussen ouders en kinderen deels kunnen bijdragen aan gescheiden leefwerelden. Hierdoor kunnen conflicten tussen hen bestaan, waardoor minder contact onderhouden wordt met de ouders. Daarbij biedt dit onderzoek een belangrijke nuancering, namelijk dat er niet altijd gescheiden werelden ontstaan omdat er ook sprake is van familiesolidariteit. Wanneer er bijvoorbeeld wel conflicten ontstaan als gevolg van het verschil in opleidingsniveau, worden juist op grond van familiesolidariteit omgangsvormen ontwikkeld om de conflicten te relativeren en de verschillen te overbruggen. Daarmee lijkt het gezin een brug te bouwen tussen de gescheiden leefwerelden van laagopgeleiden en hoogopgeleiden.

, , , ,
prof.dr. JPL Burgers
hdl.handle.net/2105/41939
Sociology
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Lâle, E. (2017, June 18). Het gezin: de brug tussen (mogelijke) gescheiden leefwerelden van laagopgeleiden en hoogopgeleiden?. Sociology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/41939