Het internet biedt een enorm scala aan toepassingen die de traditionele manier van aanbieden beïnvloeden. In Veranderingen in de boekenbranche wordt een vergelijking gemaakt tussen traditionele boekhandels zoals zelfstandige boekhandels en winkelketens, en virtuele boekhandels. Dit wordt gedaan aan de hand van enkele verwachtingen, welke zijn opgesteld aan de hand van de Long Tail theorie van Chris Anderson (2006). De Long Tail houdt in dat door de opkomst van het internet de verkoop van producten drastisch is veranderd. ‘Door cultuur en economie verschuift de focus op een relatief klein aantal hits (mainstream-producten en markten) aan de top van de vraagcurve naar een enorm aantal niches in de staart’ (Anderson, 2006:61). De verwachtingen worden getoetst aan uitkomsten van interviews die zijn gehouden met enkele vertegenwoordigers van de boekhandelbranche. De veranderingen in het retailkanaal die het gevolg zijn van de intrede van het internet en andere technologische ontwikkelingen, worden voor de boekenbranche in kaart gebracht. Hiermee wordt duidelijkheid gecreëerd over de huidige structuur van de boekenbranche, via welke kanalen boeken worden aangeboden en wat de invloed van de logica van de Long Tail hierop is.

, , , , ,
Hitters, Dr. H.J.C.J., Kamp, Drs. M.C. van de
hdl.handle.net/2105/4211
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Franken, R. (2007, September). Veranderingen in de boekenbranche. Onbeperkte keus door het internet, een andere structuur voor de boekenbranche?. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/4211