In deze thesis staat de media-aandacht voor oorspronkelijk Nederlandstalige jeugdboeken centraal. In welke mate verschilt de aandacht die literaire en populaire jeugdboeken krijgen in de Nederlandse media? Voor de opzet van de thesis is uitgegaan van een institutionele benadering van literatuur. Vooral de institutie van de literaire kritiek heeft een grote invloed op de toekenning van de symbolische waarde aan jeugdboeken. Het onderzoek uit deze thesis bestaat uit twee kwantitatieve deelonderzoeken. Het eerste onderzoek is een inhoudsanalyse van jeugdboekenberichten uit zes media. Het tweede onderzoek is classificerend van aard. Aan de hand van bekroningen van literaire en populaire jeugdboekenprijzen worden de begrippen ‘literair’ en ‘populair’ geoperationaliseerd. De bij het eerste onderzoek gevonden boeken en auteurs kunnen vervolgens geclassificeerd worden als ‘literair’ of ‘populair’.

, , , , , , ,
Verboord, Dr. M.N.M.
hdl.handle.net/2105/4232
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Vries, H. de. (2007, September). Literaire en populaire jeugdboeken in de Nederlandse media. Een onderzoek naar media-aandacht voor oorspronkelijke Nederlandstalige jeugdboeken. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/4232