De begrippen cultuur en communicatie vormen de basis voor onderzoek naar beeldvorming over veteranen. De centrale kwestie is de vraag welke beelden van veteranen geschetst worden in berichtgeving in kranten rond bevrijdings- en veteranendag. In communicatie is onvermijdbaar sprake van framing. Bepaalde aspecten van een tekst worden bewust of onbewust door de zender sterker benadrukt, wat het perspectief van de tekst vormt. Ook berichtgeving in kranten is onderhevig aan de werking van frames. In welk soort ‘werkelijkheid’ (perspectief of context) zijn of worden veteranen geplaatst? De berichtgeving over veteranen in vijf grote Nederlandse dagbladen is zowel kwantitatief als kwalitatief geanalyseerd. In deze analyse staan de dagen rond bevrijdings- en veteranendag centraal.

, , , , , ,
Kester, Dr. B.C.M.
hdl.handle.net/2105/4236
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Plantinga, J. (2007, September). Dat mag in de krant. Een onderzoek naar berichtgeving over veteranen rond bevrijdings- en veteranendag. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/4236