De lezersaantallen van tijdschriften zijn hoog in tegenstelling tot de afnemende lezersaantallen van dagbladen. Door de stijgende welvaart, de ontwikkeling van een transnationale kunst- en cultuurindustrie en de snel groeiende verbreidingsmogelijkheden zijn ook de mogelijkheden voor kunst- en cultuurconsumptie toegenomen. Hierdoor komt men steeds meer in aanraking met kunst- en cultuurproducten van elders. Ook tijdschriftenmarkten krijgen in toenemende mate een internationaal karakter. Heilbron en Wilterdink spreken zelfs van een wereldcultuur. Middels deze thesis is getracht het begrip ‘wereldcultuur’ te concretiseren. Dit is gebeurd door een onderzoek naar vier edities van het internationale glossymagazine Elle. Door middel van een kwantitatieve inhoudsanalyse is onderzocht hoe het aanbod van kunst, cultuur en advertenties er in januari en februari 2007 uitzag en in welke mate de verschillende edities van Elle nationaal of internationaal georiënteerd zijn.

, , , , , ,
Dijk, Dr. P.E.M. van
hdl.handle.net/2105/4256
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Smits, E. (2007, September). Globelle. Een vergelijkend onderzoek naar de aandacht voor nationale en internationale kunst, cultuur en advertenties in internationale edities van Elle. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/4256